"JAG ANVÄNDER INTE HÅRSPRAY MED OZON I"

Jag brinner av tanken
Att få vara tillsammans med dig
Den första, den sista
Vi är gjorda för varann

Jag hade rätt, du hade fel
Eller var det kanske tvärtom
Men spelar det någon roll
Ifall vi börjar om på noll

Du vet vad jag känner
Och du vet vad jag vill
Så varför tvekar du
Sluta tveka nu
image11
Denna lilla pärla till låttext har författats av ingen mindre än Christer Sandelin, den svenska poplyrikens gossen Ruda. Låten heter Vi är... och finns med på mästerverket Luften darrar 1989. Det finns mycket att lyfta fram i denna remarkabla och fascinerande text. En bristande logik gör sig dock till känna i den här ovan återgivna första strofens tredje rad.
Han brinner av tanken...en tanke...den tanken...hur man än vrider och vänder på det handlar det om singularisformen av ordet "tanke". Gott så.

Men sedan kommer "den första, den sista" som syftar på....ja, det kan ju inte vara tanken för den är ju ensam. Om det inte är så att den första tanken och den sista tanken är lika mycket värd att vänta på. Den sista tanken brukar ju annars omgärdas av uppbrott och sorg men så icke här om man vävilligt skall tolka Sandelins text.

Det är alltid klädsamt när en textförfattare stiger ner från sina höga hästar uppburna av den omnipotens som skapas av upphovsmannens självklara roll i textsammanhanget och ifrågasätter sig själv och situationen. "jag hade rätt, du hade fel...eller var det kanske tvärtom?" undrar Sandelin lite tvehågset.

Att sedan rimma "spelar det någon roll om vi börjar om på noll?" är ett försök att nå upp till samma textmässiga höjder som historiskt sett präglat Christers författarskap. Den svenska folksjälen har ju tidigare tagit till sig magiska textavsnitt som "jag går i första ring och jag fattar ingenting" och den kosmopolitiska betraktelsen "på jakt efter guld som glimmar, men min skatt är kvar i Paris".

Detta nya försök "spelar roll/börjar om på noll" äger inte samma välljudande klang och smått skabrösa undertext.
Avslutningsvis en annan välslipad diamant sprungen ur Christer Sandelins begåvade penna:

Ehahohehoh, nanana, nanana, oh oh oh
Ehahohehoh, nanana, nanana, följ mig, följ mig

Följ mig, följ mig, låt inte världen omkring få dig att tveka
Följ mig, följ mig, dom känslor som leder oss fram
Följ mig, följ mig


Kommentarer
Postat av: Ozjeppe

Den gode Sandelin kanske menar: Den första i valfri månad- eh, Juni kanske, plus den sista (i samma valfria månad)?

Mycket roande, behövligt & begåvat blogg-koncept, förresten, så mycket text-skit som det finns! Kommer säkert hit igen och skrattar/kommenterar. Hittade f.ö. hit från Herr Dryck...

2007-10-26 @ 14:10:49
URL: http://ozjeppe.blogspot.com
Postat av: Mattias Nilsson

Välkommen och tack för de fina orden. Vad Sandelin egentligen menar vet han nog bara själv. Om man letar efter hårspray med ozon i blir man lätt lite feltolkad av omgivningen. Sånt får man leva med.

2007-10-26 @ 21:03:01
URL: http://rimbloggen.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0