EN HÖGER, EN HÖGER, EN HÖGER...Å SLUTLIGEN EN VÄNSTER

image25
Hon kalla mig snuskhummer och gav mig en smäll
smack
men det räckte inte hon gick o hämta Kjell
Kjell var ett muskelberg som gick på anabola
vilken tur att jag hade tagit med min pistola
för nu var det min tur å spela cool
för jag hade tagit med min vattenpistol
jag spruta vatten i hans ögon
o gav han en höger, en höger, en höger, en höger, en höger, en höger, en höger
och slutligen en vänster
sedan fortsatte jag att njuta av min semester, min semester
det var fint väder den dagen
ja det var det faktiskt ljug inte!

Den ömsint betraktande, elegant iakttagande och världsligt bejakande lyriken har länge varit Tomas Tranströmers signum. Efter sin omtalade stroke under senare delen av 90-talet återvände han med stor succé till sin förfinade lyrik i diktsamlingen Sorgegondolen.
Det kan möjligen förvåna en del människor att ovanstående rader inte är hämtade ur denna samling. Ej heller bär texten Tranströmers namn. 

Istället är det en oerhört hård och brutal karaktär, en krigare från Stockholms av media så kallade problemfyllda förorter som själv författat och med sirlig bravur och epigrammatiska utspel framför texten i låten Fint väder.
Stycket framförs av Sveriges svar på Cypress Hill; The Latin Kings och finns med på plattan Välkommen till förorten, 1994.

Mannen (Douglas Leon), i den svenska HipHopens Hall Of Fame känd som Dogge Doggelito, har mjuknat något och syns numera sälja cyklar och vitvaror i tv. Hjälmen är dock lika hård.
image26


Kommentarer
Postat av: Ozjeppe

Haha, äntligen! Hoppas min kommentar bidrog till inspirationen att avslöja ett av musiksveriges största skämt, fullt i klass med Snoddas!

När Latin Kings slog igenom på tidigt 90-tal så var jag övertygad om att de skämtade. Ingen kunde väl seriöst låta som en slumpad inspelning från en lektion dagismusik- och komma undan med det? Problemet var ju att de gjorde det och en gigantisk del av Sverige hakade på... och gör det än idag!
Jag hoppas varje dag på att barnmusikgruppen I'm from Barcelona inte ska upprepa samma trick.

Men för all del, kan en hel nation göra en miljonär av skaparen till "Crazy Frog" så kan ALLT hända!

2007-12-06 @ 10:05:40
URL: http://ozjeppe.blogspot.com
Postat av: Mattias

Ditt lilla inlägg bidrog i allra högsta grad. Utmärkt sida med hiphoptexter som du hittade, tackar tackar.
Måhända hittar jag fler små guldkorn att sila mellan mina sarkastiska tänder framledes.

2007-12-06 @ 19:50:41
URL: http://rimbloggen.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0