BLÖTA SLÄTAR

Där har jag fasligt sjå
med hennes spetsbehå
medans munnen letar
blöta slätar.
Ja det tar fyra sekunder
innan klänningen faller på spiselhällen.
På fyra sekunder går det i mina brallor.
Där sprack den kvällen,
snabbt är man en slagen hjälte som vill se Rapport.
Älskling, fyra sekunder, underbart är kort.

Det här är min favoritpassage i låten 4 sekunder med Magnus Uggla, från plattan Alla får påsar 1994.
Att rimma fasligt sjå med spetsbehå är fullständigt genialt. Nästan genitalt men inte riktigt.

Rimmen möts på ett oerhört fyndigt och roligt sätt genom hela låten...utom just "munnen letar, blöta slätar"...snacka om obegripligt nödrim.

Kommentarer
Postat av: F

Om man vet att en "slät" är slang för "kyss" så blir det mer begripligt. Rimmet letar/slätar haltar dock ändå om man inte tar fram stockholmsbetoningen och får letar/sletar.

2012-09-28 @ 13:51:17
Postat av: Rimbloggen

Jag känner till slanget, det var mest det där dialektala "sletar" och "leta" jag hängde upp mig på. Krystat är bara förnamnet.

2012-09-30 @ 22:24:34
URL: http://rimbloggen.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0