SÖKES: EN HIPPIE MED STIL

image5
Du vet att jag vill bara ha dej
Och det räcker för mej
Bara det är vi två
Behövs varken båt eller bil
Ingen hippie med stil
Jag vill ha dej ändå

Pengar kan du spara, presenter kan få vara
Jag tackar lika gärna nej
För där du går lämnar kärleken spår
Tänk att jag får va' hos dej

Ovanstående klassiker på Svensktoppshimlen är Där du går lämnar kärleken spår med ABBA-Frida; Frida Lyngstad. Det är i sin tur en svensk version av Love grows av och med Edison Lighthouse anno 1970.
Den svenska översättningen är tidstypisk...nästan i samma stil som Siw Malmkvists Slit & Släng (cover på Lucky Lips) där det pratas om en "toppen-bungalow" osv osv.

Det markanta med denna text tycker jag är frasen "en hippie med stil..."
Mycket kan man anklaga hippies för men just begreppet stil är väl inte aktuellt förutsatt att man i sammanhanget talar om "smakfull och proper; stilfull".

Om stil istället åsyftar "stilbildande, trendsättande, en särskild typ av stil=image" skulle man kunna tala om en hippie med stil.
Men en sådan - om han nu finns - verkar inte behövas i Fridalåten. Inte båt eller bil heller, för den delen.
Sedan kan man ju undra exakt vilka spår som kärleken lämnar efter sig. Avkastade underkläder, tomma vinbuteljer?
Eller något annat?

Texten uppmanar och lockar till tolkning på mer än ett sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0