ATT LUTA SIG UT

image48
Änglar, änglar
Mitt ibland änglar
Jag har väl aldrig varit rädd för att
dyka från Västerbron
Oh har alltid kunnat gå
på kanten av ett vattentorn

Att korsa himlen i en luftballong
blev till en lek för mig
en lek förutan slut
tills jag lutade mig ut

För där mitt ibland änglar
såg jag dig gå mot mig
Hur gick det till hur kunde detta ske ?
Jag är mitt ibland änglar
Kunde det vara så eller näst intill
Säg ville du följa med ?

Det är förvisso en sanning att svenska bandet Fingerprints lämnat få för att inte säga inga som helst avtryck i den svenska pophistorien. Ändå finns det något med bandet som lockar och förför ett öra öppet för existensiell lyrik.
En sökning på bandet på Google ger oss ett stort antal träffar.

Tråkigt nog handlar nästan samtliga om fingeravtryck, polisarbete, FBI och terrorism.
Knappast någon avhandlar musik eller ger oss en rättvis bild av vilka Fingerprints var, varför de fanns och vart de tog vägen. Möjligen är Björn Kjellman den enda nu levande person i världen som har kraft att ge oss hela bilden.
Vad jag med mina källor lyckats luska fram deltog i alla fall bandet Fingerprints i den svenska Melodifestivalen 1989, den som sändes från Globen och vanns av Tommy Nilsson och En dag.
Vidare får jag veta att självaste Glenmark/Eriksson komponerat både text & musik. Glenmark och Orup är ju något av Sveriges svar på Gilbert & Sullivan. Alltid framme, taggade till tusen och med absolut gehör för både tempo och smör. Samtidstolkare. Esteter.

Låten kom trea på hela 80 poäng. Låten hette Mitt ibland änglar och skall vi snabbt analysera texten är den självklart helgjuten. Den har allt. Spänning, dramatik, kärlek, passion, Västerbron. En bro som minnesgoda lyssnare känner till bl. a från Beppe Wolgers klassiska Sakta vi går genom stan, vackert tolkad av Monica Zetterlund på 60-talet.
Självklart något som den främste representanten för Stockholmiana inom popen - Orup- besitter en stor kunskap om. Han skrev ju redan på 80-talet sin fina Från Djursholm till Danvikstull.
Som en lättsinning pendang till detta och samtidigt en parafras på Beppe kommer så Fingerprints med allusioner om just denna klassiska bro; Västerbron.

Annars är min absoluta favoritpassage i texten denna diamant:
"Att korsa himlen i en luftballong blev till en lek för mig, en lek förutan slut, tills jag lutade mig ut"

Det är då det hettar till. Så vad du än gör...akta dig för att luta dig ut, när du åker luftballong.
Du kan riskera att få en ängel i huvudet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0