RÖKT GÖK MED LÖK



Jag gick på en restaurang häromdagen men personalen helt skräckslagen vart
Jag ville ha något gott uti magen så jag beställde min lyx-à la carte

Jag vill ha rökt gök med lök
Ho ho
Men servitrisen hon sa
”ni mår nog inte så bra”
”Jo, jag vill ha rökt gök med lök
ho ho

Och vill ni rätt mig förstå, jag vill ha fjädrarna på

Hovmästarn buga och sprang ut till skogs sen
Och han tog med sig sin ollonpistol
Gökar det hade han ej i frysboxen
Jag bara väntade lugnt på min stol

Hur gick det sen för stackars Thore Skogman? Jodå. Hovmästaren återvände. Med en gök.

1963, när det rödhåriga och busiga yrvädret Skogman just skrivit klart sin 324:e sångtext, översköljdes han plötsligt av en oförmodad förtrytelse.
Varför skulle han ständigt vara den som sattes att förvalta en skiljaktig typ av småputtrigt folkhemsfabulerande när fyra långhåriga britter från Liverpool kunde skapa en sådan uppståndelse med texter som brann, skaldestycken som utmanade och versrader som ångade av erotik (please, please me, för att bara nämna någon) .

När Skogman en morgon satt vid sitt lilla frukostbord med den hemtrevligt rödvitrutiga duken, bestämde han sig därför.
Han skulle skriva en likadan text.
En sång om äkta känslor, passion, flammande begär och förtätad lust.

Resultatet blev Rökt gök med lök.
Från början hade dock Thore tänkt sig att låten skulle heta "En rök, ett gök och en lök" men när denna text presenterades för skivbolaget uppstod en dispyt.
"Det blir omöjligt att få låten spelad i radio, Thore, om du envisas med att låta texten kretsa kring sängrökning, kopulation och stora bröst. Inte ens CG Hammarlund kommer att vilja spela låten" lär marknadschefen för skivbolaget Decca; Reinhold Hottman, ha sagt i samband med diskussionerna kring utgivningen av sången, i oktober 1963.

Skogman var dock envis och fortsatte under hösten detta år att driva sin konstnärliga integritet mot nya, djärva mål. Han skall enligt uppgift bl. a ha krossat grammofonskivor i en telefonkiosk utanför Hedemora strax innan advent detta år.
Slutligen förlorade han dock mot etablissemanget och började ändra stora delar av texten till en mer familjeanpassad lyrik. Meningen "tänk dig skumpa med magen och snabbt på din rumpa få fart" 
ändrades exempelvis till "jag ville ha något gott uti magen så jag beställde min lyx-à la carte" 


Dock lät Skogman vissa rester av textens ursprungliga karaktär leva kvar. Självklart den s.k göken, nu förvandlad till någon typ av obskyr maträtt.
Men även hovmästarens "ollonpistol" sägs enligt legenden anspela på textens tidigare, betydligt snuskigare beskaffenhet.

Kommentarer
Postat av: Lilla Blå

"Ollonpistol"...?!?!?!? Jag har fått ett nytt ord att lägga till vokabulären. Och vilket ord sen.. Det tackar jag för. Tack tack. Nu ska jag bara hitta ett sammanhang att använda det i.

2008-06-03 @ 19:44:02
URL: http://www.lillabla.wordpress.com
Postat av: Ozjeppe

Helt j-a otroligt hur man kan kläcka ur sig sånt här i textväg. Sinnesjuka? Extrem fylla/haschpsykos? Tidsandan? Ojoj...

2008-09-14 @ 14:22:08
URL: http://ozjeppe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0