WHILE MY SITAR GENTLY WEEPS



HUTALA HUTALA HUTALA HEY PLAYING MY SITAR EVERYDAY
HUTALA HUTALA HUTALA HO
WON'T STOP PLAYING, NO NO NO
FASTER AND FASTER FAST IT GOES
PLAYING MY SITAR WITH MY TOES
HUTALAHEYA HUTALAHEYA HUTALAHEYA, OH OHEYOH

I LIKE MY SITAR
I LIKE MY SITAR
I PLAY THE SITAR,
SITAR WHEREVER I GO OHEYOH

I TAKE MY SITAR WHEREVER I GO OHEYOH

HUTALA HUTALA HUTALA HEY PLAYING MY SITAR NIGHT AND DAY
HUTALA HUTALA HUTALA HO
CONNECT IT TO MY STEREO FASTER AND FASTER FAST IT GOES
PLAYING MY SITAR WITH MY TOES HUTALAHEYA HUTALAHEYA
HUTALAHEYA, OH OHEYOH

Bland alla de tematiskt nyskapande låtar som återfinns på Dr Bombays debutskiva Rice & Curry från 1998, är nog den ovan citerade den allra, allra bästa.
Det är en rak och direkt hyllning till varje indiers favoritinstrument; en sitar.

Det närmast maniska omkvädet hutala hutala hutala hey, lämnar få - om ens någon - helt oberörd.
Själv påverkades jag oerhört starkt av artisten Dr Bombay för några år sedan, i början av 2000-talet.
Jag var uppe hos min sambos släkt, skulle just presenteras för "svärföräldrarna" och jag och sambon fick övernatta i ett rum tillhörande sambons systerson; 8 år gammal.
Jag skulle just ta på mig mina strumpor i ett djupt tillstånd av bakfylla och illamående, då systersonen satte på låten SOS; The Tiger Took My Family med just Dr Bombay på sin bergsprängare, stående ungefär 30 centimeter från mitt av bag-in-box-vin marinerade huvud.

Vill minnas att 8-åringen hann sätta låten på repeat åtminstone fyra gånger innan jag (av olika anledningar) lämnade rummet.
Jag satt där som förstenad och fullständigt apatisk. Sambon säger att jag med glasartad blick enbart fumlade med en skrynklig herrstrumpa - sittande på en nybäddad säng - utan att röra en min (den uppmärksamme betraktaren skulle dock ha lagt märke till mina krampaktiga sväljreflexer)

Eventuellt kan detta härledas till den avslappnande magi som återfinns i all sitarbaserad musik. Inte minst George Harrison hade koll på detta.
Man lyssnar till musiken, sätter sig med korslagda ben, hamnar i trance och når en inre frid.
HUTALA HUTALA HUTALA HEY!!!
HUTALA HUTALA HUTALA HEY!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0