KVÄLLENS SKINNVÄSTS-DON JUAN



Nu när jag snart skall fylla 35
vill ni tro att brudarna inte vill ha med mig hem
men se för där så hade ni fel
än så länge är jag inte så stel
att jag inte kan ge dem det som de ber mig om

Då undrar ni väl alla vad det är som de trugar mig om
Jo det är såna saker som ni bara sett på film nån gång
För det är det som jag kan bäst
De brukar jämföra mig med en häst
Kom till kvällens Don Juan så skall jag visa er vad jag kan

Jag vill ha brudar med läckra korta kjolar
som vet att det är just mig de roar
Vill ni ha en riktig man så skall jag visa er vad jag kan

Att varsamt sätta sig ner och läsa texten till dansbandet Esexs 90-talshit Brudar med läckra korta kjolar är ungefär lika fräscht som att stillsamt pressa en halv citron över en tallrik med nygrillad lax.
En distinkt känsla av krispighet sprider sig under det att man ser hur upphovsmännen (jag gissar att det rör sig män) valt att förlägga sin story till den marknad som ligger så nära till hands när vi talar om dansbandmusik; nämligen köttmarknaden.

Texten handlar om lust, kättja och män med dålig smak.
Om du vill ta 2 minuter och 45 sekunder av ditt dyrbara liv till att titta på den medföljande videon här ovan, vill jag rekommendera dig till att särskilt rikta din varseblivning gentemot en av bandmedlemmarna som spelar gitarr iförd en illuster liten keps.
Likt en Tom Selleck i skinnväst nästan gungar han fram den musik som bildar basen i denna helhetsupplevelse.

Sångaren i bandet återfinns bakom trummorna (i likhet med exempelvis Olle Jönsson i Lasse Stefanz) och det är han som med en sådan allvarsam tyngd framlägger sin heta begäran. Han vill ha brudar med läckra korta kjolar.
Lägg märkte till hans modesta önskemål. Det viktiga är att tjejernas kjolar är läckra.
Hur brudarna själva ter sig lägger han ingen större vikt vid.
Kanske känner han sitt ego dämpas något av sin egen plufsighet, varpå en preferens avseende kontahentens mänskliga utseende inte spelar någon större roll.

En annan notering gällande texten:
Jag har aldrig själv begett mig till någon dansbandslokal i avsikt att dansa men känner mig ändå tämligen säker på min sak, när jag hävdar att lejonparten av de kvinnor som frekventerar dylika ställen mycket sällan kommer dit i heltäckande byxor eller kjolar som släpar i marken.

Nog är det väl tvärtom så att flertalet dansanta damer i en danslokal har på sig minimalt med kläder.
Eventuellt kan detta vara en fördom från min sida men jag känner mig samtidigt relativt övertygad om att denna klädsel (linne, kort kjol, smink, hårspray) är både praktisk och passande i sammanhanget.
Sett i detta perspektiv ter sig Esex-sångarens begäran lite senkommen och onödig.
Man vill ropa till honom:
-Titta på dansgolvet, din skinnväst-Tarzan. Brudarna har redan korta, läckra kjolar på sig.
Problemet är att de inte vill ha dig!

Relaterade rim: Mats Rådberg

Kommentarer
Postat av: Bloggtipsarna

Det här är ju helt underbart. Vet inte om jag ska skratta, gråta eller kräkas. Kanske allt på samma gång... :)

2008-10-31 @ 10:42:07
URL: http://bloggtipsarna.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag instämmer med föregående kommentar. Hulkar och skrattar och förfasas på en och samma gång. Ljuvligt äckelvidrigt helt enkelt :D

2008-11-01 @ 00:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0