DRA DIT PEPPARN VÄXER



Du har lekt med mig en kort stund
Du har vobblat mig omkring
Men nu så ser jag klart min vän
Du menar ingenting

Jag har slutat fälla tårar
Jag skall glömma allt du sagt
För nu så ser jag klart min vän
Beviset är framlagt

Du har en annan i Landskrona, en i Växjö
En i Lund
Och du som sa jag var den enda
Men man lär sig sina läxor
Du har någon i Karlskrona
Och en till i Östersund
Här har du inget mer att hämta
Du kan dra dit pepparn växer!

Historiska årtal har alltid fascinerat mig.
Framförallt när man lyckas hitta en siffermagi mellan årtalen, då de oförmedlat korrelerar.
Man finner ett sammanhang som till en början mest hypnotiserar och förvirrar men som så småningom ter sig totalt rimlig.
Man skymtar då något större, plötsligt något mera, en logik som ter sig både skrämmande och självklar på samma gång.

År 1889 föds en av Europas värsta tyranner; Adolf Hitler.
Han föds exakt 100 år innan det Europa som hans politik så fundamentalt ödelagt, befrias, dvs 1989 då Berlinmuren, symbolen för kontinentens divergerande levnadssätt, rasar...

Likadant är det med året 1066. Den 14 oktober detta år står slaget vid Hastings där Wilhelm Erövraren med sina normader besegrar anglosaxerna och Wilhelms lyckosamma erövring av England tar sin början.
Detta England som 900 år senare, sommaren 1966 vinner Fotbolls-VM på hemmaplan, en bedrift som britterna talar om vid nästan varje the- och toastspäckad frukost ännu i denna dag.

Man kan om man vill hitta fler sådana här magiska årtal som korrelerar på ett närmast kusligt sätt.
1925, exempelvis, blir den tjockmagade Hindenburg president i det tyska riket, ganska exakt 60 år innan det svenska dansbandet Sten & Stanley får en brottarhit med låten Dra dit pepparn växer 1985.
Låten är alls icke deras egen och som tydligt framgår av den något haltande texten är den översatt.
Denna gång från engelskan, närmare bestämt den sköna variant av engelska som talas på den gröna ön.
Och då menar jag inte Orust.
Utan Irland.
Dra dit pepparn växer heter i original Don't play a sad song after midnight och man får väl förmoda att man tagit sig vissa friheter i den svenska översättningen.
Originallåten vann Castlebar International Song Contest på Irland 1985, något som Sten & Ebbe Nilsson med sina erkänt sensitiva nervtrådar gällande allt irländskt (inte bara Kilkenny) genast snappade upp.
Den svenska versionen blev stor på Svensktoppen men har vad jag känner till inte ytterligare krediterats i något motsvarande sammanhang.

Det är lite synd för den har som synes sina kvalitéer. Att rimma att man "lär sig sina läxor" med "dra dit pepparn växer" tyder på ett gott språköra och en makalös "I don't give a fuck"-mentalitet som alltför få svenska dansband benyttjar.
Även ett extra plus för sentensen "du har vobblat mig omkring", en mening som minner om det arv som Sten & Stanley har att förvalta, framsprungna som de är, ur sextiotalets svenska danskultur.
Det är nästan så att man tror att Peter Himmelstrand har ett finger med i spelet.

En rolig detalj - som Rimbloggen åter avslutningsvis vill påminna om - är att Sten & Stanley hade ett något mer internationellt klingande namn i början av sin karriär.
Ursprungligen hette bandet nämligen "The Guns Of Bofors".


Kommentarer
Postat av: Day:o

Det stämmer inte. Låten "Dra dit pepparn växer" är skriven till just Sten & Stanley.



Då den blev så populär i Norden fick en låtskrivare i uppdrag att sätta engelsk text på den. Varav de åkte över till Irland och tävlade med låten.



De vann hela tävlingen.

2009-11-30 @ 10:45:48
Postat av: Rimbloggen

Tack för detta klargörande och förlåt för mitt sena svar.

2010-08-12 @ 22:14:09
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0