SVENSKA FLICKOR



Gud skapade kvinnan
när han var på gott humör
De vackraste växte upp
i Falsterbo-Skanör

Sen vandrade de norrut in i
vikingarnas land
och ligger nu och solar
på varenda sommarstrand
Vart än i vårt rike du befinner dig 
Så möts din blick av just en sån skön tjej
Ja, från norr till söder, jag lovar och jag svär
Hon gör livet värt att leva och du blir säkert kär
Svenska flickor - svenska flickor
överallt jag ser
Svenska flickor - svenska flickor
bara mer och mer...

Aha! Det var alltså så det gick till...
De föddes i Falsterbo, Skanör.
Allihop.
De växte upp och började sin respektingivande eskapad; den långa marschen norrut.
Efter fullbordan lade de sig ner (antagligen av trötthet) för att sola. Och gör så ännu i denna dag.

Teorin förs fram av Tomas Ledin i låten Svenska Flickor.
Ur evolutionsteoretisk synvinkel är Ledins teser säkerligen inte alls oomstridda, och även om kompositören traditionellt sett undvikit att framställa sig som någon orosstiftare, får man förmoda att hans forskning väckt ont blod hos flertalet kollegor inom den antropologiska vetenskapen.
När man tänker vidare på det, är det direkt kusligt att Herman Lindquist som ju fick uppdraget att ta ett samlat grepp på forskningen om Sveriges historia, då han skrev del ett i denna påkostade serie 1992 (Från islossning till kungarike), totalt negligerade Ledins hypoteser.  

>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Tomas Ledin Det här har aldrig hänt

>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Tomas Ledin En del av mitt hjärta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0