EN HET PULS AV ROCK'N'ROLL



Jag har spanat på dig ett tag
jag har hållit mig på distans
och när du nu står där framför mig
så tappar jag vett och sans

Våra möten från här och nu
kan vi göra om vi törs och vill
till ett varaktigt förhållande
där musiken bär vårt sigill
Det blir ett litet äventyr
och jag blir yr när jag ser på dig

Det pumpar en het puls av rock n roll
genom hela kroppen och jag tappar kontroll
Be bop a lula ja, det svänger om dig
Jag vill att du skall dansa med mig

Rockmusikens energi
pulserar och skänker oss liv

Den Malmöbaserade spel-, dobbel-, spex-, musik-, bingo-, kultur- och avantgardekanalen TV21 förgyllde mångas tv-kvällar i början av 90-talet. Det som tidigare betraktats som säkra kort inom det s.k utelivet, exempelvis barhäng, biobesök och dansaftnar blev till ett minne blott då den stora populasen istället valde att stanna hemma, fastnaglade framför denna televiserade folkfest, massdistribuerad genom 90-talets version av YouTube; den kabelbundna tv:n för kulturintresserade hyresgäster, boende hos kommunala bostadsbolag.

TV21 var inte bara gensträvigt nyskapande, utan även signifikativt gränsöverskridande och mångkulturell.
Lite som UR är idag.
I denna kanal hittade man en av dåtidens stora kulturinstitutioner, en topplista med dansbandsmusik.
All media som var något att räkna med 1992, skulle ha en topplista med dansbandsmusik.
Här kunde främst de små lokala banden få en chans att synas, varpå hela projektet med ens gick från att vara enbart spekulativt avseende eventuell ekonomisk avkastning, till att bli något mer, något större och djupare.
De medieforskare som orkat sätta sig in i ämnet, har samstämmigt kallat projektet för en kulturgärning.

Föreliggande för analys just nu är bandet Spectrum. Rykten säger att de hette Rectum från början men att detta byttes ut i samband med en spelning 1989 i Bjuv, då en fanatisk man ur publikhavet helt frankt frågade killarna om de inte funderat på att byta namn på bandet.
-Kan du komma på nåt bättre då? ropade basisten från scen.
-Ja, Vad sägs om Spectrum? replikerade den överförfriskade sällen, varpå det nya bandnamnet antogs.

Låten heter som du nog redan gissat "En het puls av rock'n'roll".
Genreöverskridanden har alltid varit lockande inom den seriösa konsten.
Sålunda ville den annars så naturlyriske målaren Bruno Liljefors på nåt sätt väva in lite kubism i sina bilder när en viss Pablo Picasso, i slutet av Liljefors levnad introducerat denna nya gren inom konsten.
För att ta ett annat exempel, kan jag nämna hur HasseåTage så explosivt påverkades av det tidiga 1800-talets romantik, då de 1969 producerade sin film Spader, Madame!.

På samma sätt väver Spectrum (på ett subtilt och innebördsrikt sätt) in den av Bill Haley introducerade musik som kom att kallas rock, i sin dansbandskontext.
Ett grepp som alls icke är nytt. I samma veva sjunger exempelvis dansbandet Black Jack om att de "spelar rock'n'roll på saxofon", hur nu detta går till.
Den låten heter Inget stoppar oss nu och finns med i Colin Nutleys film Black Jack.
Det centrala i Spectrums låt är dock inte ungdomskulturen, revolten, den allmänt rebelliska livsform och nerv som en gång skapat genren rockmusik.
Nä, bandet använder enbart rocken och leker med dess attribut (be bop a lula) för att nå sitt egentliga syfte.
Nämligen att dansa.
Och visst blir man danssugen.
Det pumpar liksom genom blodet. En het puls av rock'n'roll.
Man tappar all kontroll.

Rockmusikens energi, pulserar och skänker oss liv.
Nu - äntligen - vet jag vad jag vill ha inskrivet på min gravsten.

Kommentarer
Postat av: JET

Det sköna är att de gjort försök att lite lätt bryta sig ur dansbandsmusikmall 1A, dels med sticket "Det blir ett litet äventyr..:" men framför allt den vassa återgången från mellanpartiet; den helt malplacerade och överstressade "het, het, het, het"-biten.



Och ändå så är det inte mer än vanlig dansbandsmusik. Så rart.

2009-01-16 @ 04:21:54
Postat av: Rimbloggen

Jag är också galet förtjust i "het-het-het"-biten.

Tycker nästan att de tangerar Tommy Steele där.

Stor konst allt som allt. Tack för att du läser bloggen, JET.

2009-01-16 @ 21:55:38
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/
Postat av: JET

Tack själv för att du skriver den.

2009-01-19 @ 03:15:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0