BRITNEY PÅ SVENSKA



Om du var här hos mig
Jag kunde lära dig
Att du behöver nån som mig
Om jag var nära dig
Du kunde lita på mig
Jag kommer att stanna kvar hos dig

Så många frågor som inte har nåt svar
Om jag bara visste att du kunde stanna kvar
Så många löften som dina blickar ger till mig
Vet du vad jag känner när jag kommer nära dig?

Att hälla upp riktigt hett vatten i ett badkar, tända några förföriska doftljus, vifta lite lätt med handen i vattnet så att de eggande dofterna av ett exklusivt badskum och några eteriska oljor blandas med tonerna av Rosanna Jönis närmast metafysiska melodifestivalbidrag från 2001, tillhör livets absoluta njutningar.
Texten är infallsrik och uppsluppen, överraskande och spänstig.

Dessutom är låtens budskap universellt och tidlöst. Det handlar om saknad och om att fylla sitt liv med mening, ungefär som man fyller sitt badkar med vatten.
Verket uttrycker även en slags obehövlig nyttighet, lite som när Roxette sjöng sin stora hit om kostcirkeln samma år; Milk & Toast & Honey.

Rosanna Jönis (känd bl, a från Totolåten med samma namn) ger oss i låten en ekvivalent känsla av påkallad, omedelbar behovstillfredsställelse.
Rosanna är lika självsäker när hon sjunger att objektet för hennes kärlek skulle behöva lära sig ett och annat, som hon är förtrolig men kanske aningen desperat i sitt sätt att ge vederbörande diverse utfästelser om att hon verkligen (vad som än händer, mot alla vindar, mot alla odds, Motala ström) kommer att stanna kvar hos densamme.
I min citerade text här ovan har jag som synes valt att stoppa efter Jönis skälmaktiga fråga:
Vet du vad jag känner när jag kommer nära dig?
Detta är självklart ingen slump utan är uträttat med största omsorg.
För att yttermera förstärka min teori om djupen i denna text låter jag frågan hänga i luften.

Frågor i melodifestivaltexter blir, i likhet med kött, betydligt mörare om de får hänga lite i luften.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0