EN TEXT SOM FASTNAR



Om du vill bli min vän, jag blir din
Jag tror nog våra vägar kan passas in
Det är inte mycket alls jag begär
Du får vara dej själv, jag lovar och svär

Kan bo ihop, vi kan bo isär
Vi kan träffas jämt, eller här och där
Och du får ringa mej när som helst du vill
Vill du att jag ska komma, säg bara till

Tapetklister under mina skor
Du är så mycket vackrare än vad du tror
Jag vågar inte
Jag vågar inte

Sångaren i Kristinehamnsbandet Jumper utvecklade på 90-talet en blossande kärlek till ett tapetklister med dålig självkänsla ("du är så mycket vackrare än vad du tror").

Länge hade han gått och limmat på henne och till slut fick de kontakt.
Kletig kontakt, som det så gärna blir i relationer, förr eller senare.
När väl klistret hade upptäckt vilken viril yngling sångaren var, ville hon för allt i världen inte släppa taget.
De var som fästa vid varandra. De satt i hop som...som ja...som en gymnastiksko och en bit asfalt.

Kärleken blommade och bandet fick en sådan hybris att de gav sig på Jakob Hellmans musik.
Detta i låten Hon har ett sätt som låg överst på Sommartoppen 1997.

Ett sätt att minnas bandet Jumper är att tänka på deras illustra bandnamn.
Det utsrålar verkligen popsnöre, dekadens, alternativa värderingar och punk.
Kort sagt; allt det som den värmländska metropolen Kristinehamn står för.

Faktum är att relativt många av de band som kom fram under denna era heter saker som Jumper, Cardigans,
Bävernylon mm mm.

Lägg särskilt märke till att sångaren vill att vägarna mellan honom och tapetklistret "skall passas in".
Få blir väl då förvånade när jag avslöjar att han varit generaldirektör för Lantmäteriet.

Nej. Förlåt. Jag blandade ihop honom med Joakim Ollén.
Niklas Hillbom heter sångaren som efter de förundransvärda framgångarna i Jumper släppte en soloskiva med den sägenartade titeln Ungefär såhär.
Och det är väl ungefär såhär jag tänkt avsluta inlägget om tapetklister men...

...jag vågar inte...
...jag vågar inte...

Kommentarer
Postat av: Eva

asgarv jag hade förträngt Jumpers existens. Kristinehamn ligger alldeles för nära min uppväxtort så jag har plågsamma minnen av "Tapetklister" men även av Degeforstjejerna Angels "Sommaren i city" ryser :D

2008-10-18 @ 16:01:05
URL: http://sometimesalways.blogg.se/
Postat av: Rimbloggen

Hej Eva och välkommen till Rimbloggen. För mer Angelsnostalgi, kolla gärna in analysen på http://rimbloggen.webblogg.se/2007/

july/kommer-du-ihag-den.html

2008-10-18 @ 19:25:29
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0