"JAG ANVÄNDER INTE HÅRSPRAY MED OZON I"

Jag brinner av tanken
Att få vara tillsammans med dig
Den första, den sista
Vi är gjorda för varann

Jag hade rätt, du hade fel
Eller var det kanske tvärtom
Men spelar det någon roll
Ifall vi börjar om på noll

Du vet vad jag känner
Och du vet vad jag vill
Så varför tvekar du
Sluta tveka nu
image11
Denna lilla pärla till låttext har författats av ingen mindre än Christer Sandelin, den svenska poplyrikens gossen Ruda. Låten heter Vi är... och finns med på mästerverket Luften darrar 1989. Det finns mycket att lyfta fram i denna remarkabla och fascinerande text. En bristande logik gör sig dock till känna i den här ovan återgivna första strofens tredje rad.
Han brinner av tanken...en tanke...den tanken...hur man än vrider och vänder på det handlar det om singularisformen av ordet "tanke". Gott så.

Men sedan kommer "den första, den sista" som syftar på....ja, det kan ju inte vara tanken för den är ju ensam. Om det inte är så att den första tanken och den sista tanken är lika mycket värd att vänta på. Den sista tanken brukar ju annars omgärdas av uppbrott och sorg men så icke här om man vävilligt skall tolka Sandelins text.

Det är alltid klädsamt när en textförfattare stiger ner från sina höga hästar uppburna av den omnipotens som skapas av upphovsmannens självklara roll i textsammanhanget och ifrågasätter sig själv och situationen. "jag hade rätt, du hade fel...eller var det kanske tvärtom?" undrar Sandelin lite tvehågset.

Att sedan rimma "spelar det någon roll om vi börjar om på noll?" är ett försök att nå upp till samma textmässiga höjder som historiskt sett präglat Christers författarskap. Den svenska folksjälen har ju tidigare tagit till sig magiska textavsnitt som "jag går i första ring och jag fattar ingenting" och den kosmopolitiska betraktelsen "på jakt efter guld som glimmar, men min skatt är kvar i Paris".

Detta nya försök "spelar roll/börjar om på noll" äger inte samma välljudande klang och smått skabrösa undertext.
Avslutningsvis en annan välslipad diamant sprungen ur Christer Sandelins begåvade penna:

Ehahohehoh, nanana, nanana, oh oh oh
Ehahohehoh, nanana, nanana, följ mig, följ mig

Följ mig, följ mig, låt inte världen omkring få dig att tveka
Följ mig, följ mig, dom känslor som leder oss fram
Följ mig, följ mig


VITA STRÄNDER? NÄ...VITA VIDDER!!

 
Bara vi båda förstår varandra, då är världen vår 
Sol på en strand eller sol över snövitt vinterland 
  
Lummiga vindar gör små vågor i sanden 
Medelhavs vindar för var segelbåt mot stranden 
Så vill du leva, jag har ett annat paradis 
  
Snö som virvlar runt mina skidor 
Nerför branta hisnande stup 
Glida ner för fjällkammens sidor 
Ensam mellan himmel och djup 
Så'n är min värld och den vill jag dela med dig 
Om du vill vara vid min sida, du vill vara vid min sida 


Sveriges kanske mest överraskande band till lika delar beroende på deras musikaliska tempobyten som deras förmåga att ständigt överraska sin publik med nya varianter av i grunden samma helskägg och hornbågade glasögon.

Jag talar förstås om Family Four, kungarna och drottningarna av svensk schlager i början av 1970-talet. Låten som de tävlade med 1971 heter Vita vidder och är en osminkad och osentimental hyllning till det kärva och kalla väder som biter sig fast över vårt land 9 månader om året.

Det står tidigt klart att gruppen inte ger mycket för sol, palmer, sandstränder och 33 grader i skuggan.
Nä...snö, kyla, blåst och is skall det helst vara. Glittrande skare, snövita fjäll.
Då mår man som allra bäst.
En ur de flesta européers ögon mycket exotisk text, förmodligen.

Texten försöker förmå objektet för sångarens ömma känslor att byta sin slentrianmässiga livsstil av solskensbejakande mot en ny och kallare värld. Sångaren är klar över att "så vill du leva, jag har ett annat paradis".

Huruvida denna övertalning lyckas framgår dessvärre inte av texten.
När låten tävlade i ESC 1971 blev det dock ett inte så vidare kallt mottagande. Tvärtom. Family Four slutade på en hedrande sjätteplats. Med detta visade de en gång för alla att de flesta svenska texter som längtar sig bort till varmare länder (Mitt eget Blue Hawaii, Hallå, hallå, västindien osv) biter sig själv i foten.

Som Family Four så träffande sjunger, det tycks gå lika bra med snö; "Sol på en strand eller sol över ett snövitt vinterland" är av underordnad betydelse.
Det viktiga är att man har ett rejält helskägg och hornbågade glasögon!image10


A BIZARRE CIGAR...

image9
You feel like Steve McQueen
when your driving in your car
and you think you look like James Bond
when you're smoking your cigar
it's so bizarre
you think you are
a new kind of James Dean
but the only thing I've ever seen of you
was a commercial spot on the screen
***
so you went to Sweden to
meet Ingmar Bergman
he wasn't there
or he just didn't care

Detta klassiska stycke - som får representera Sveriges avtryck i världen under 70-talet...i sällskap med Björn Skifs Hooked On A Feeling, Olof Palmes tal om Hanoi-bomningar, Björn Borgs backhand, Ingemar Stenmarks glasögon och porrfilmen Fäbodjäntan - är förstås megahiten Moviestar med Harpo

De flesta sa väl "Haaarpooo" med amerikanskt uttal...alla utom radiomannen Pekka Langer som sa "Harrpo" nästan som man säger "harpun".

Med illuster rock, litet plommonstop på huvudet och en käpp med cykelringklocka (!!!) erövrade Harpo världen tack vare denna disco-rock-anthem.
Att låten och upphovsmannen var att räkna med och inte vilken jävla hästsparkad Svenne Banan som helst befästs i inledningen då Harpo utan att darra på manschetten namedroppar storheter som Steve McQueen, James Dean och James Bond som om han vore personligt bekant med Hollywood-badboys och superagenter. Nivån sätts.
Nu gäller det att leverera. Jodå...vi får veta att objektet för Harpos raljerande hat både röker cigarrer och kör bil på ett irriterande sätt.

Denna person vill uppenbarligen bli något inom filmen. Eller så uppträder vederbörande bara filmmässigt...det är någon som filmar...kanske Argentinske Diego Maradona? Nej...omöjligt...men något lurt är det.

För även om personen i Harpos ögon "larmar och gör sig till" bestämmer han eller hon sig för att åka hela vägen till Sverige (märk väl; Harpo är inte svensk alls...han råkade bara födas som Jan Svensson den 5 april 1950 i Stockholm, Sveriges huvudstad...) och där träffa den nyligen avlidne mästerregissören Ingmar Bergman.

Men han var inte där....eller så brydde han sig inte.
Lika så bra det, kanske. Om man har Steve McQueen och James Bond som förebilder är det kanske karriärmässigt oklokt att försöka komma med i just en Bergmanfilm för att nå berömmelse.
Det är ju inte så många snabba bilar, vodka martinis, avklädda brudar och pang-pang i Bergmans filmer.

Men - det är klart - Ingmar Bergman kanske skulle övertalas till att göra en Bondfilmspastisch....Det 007:e inseglet, eller nåt?





RSS 2.0