STREAPLERS - CONNECTING PEOPLE



Ma-Ma-Maria,Ma-Ma-Maria
Dina ögon blå
Ma-Ma-Maria,Ma-Ma-Maria
är allt jag tänker på
Ma-Ma-Maria,Ma-Ma-Maria
Säg vill du bli min
du finns i mina tankar
på din dörr jag bankar
låter du mig komma in?

Slog dig en signal
Men fick inget svar
abonnemanget har nu upphört
finns inte kvar
Har försökt per brev
de' e' ingen idé
jag har sjungit under din balkong
vad hjälper de'?

Man brukar säga att dansbandsmusik är ett bra sätt att skapa kontakt mellan människor. Hur många par är det inte som gått ut lovligt packade utan minsta vetskap om att det finns en själsfrände (eventuellt lika packad) på plats utmed dansgolvet.
Mötet sker, dansen dansas, drinken beställs in, musiken spelar.

Nio månader senare föds Errol. Eller Angelique.
I alstret ovan är det de himmelsända casanovorna i Streaplers som desperat och en smula ambivalent ropar efter Maria, ett namn som ofta förekommer i popsammanhang.
Väck mig klockan tre i natt och jag kan på rak arm ge dig åtminstone fem artister som alla nån gång sjungit om någon Maria (Santana, Ricky Martin, Robert Broberg, Sandra och Blondie exempelvis).
Till denna lista lägger vi så Streaplers (eller Stryplers som de kallades på 80-talet när de uppträdde i mintgröna läderslipsar).
De går ett steg längre. Eller kanske två steg, ty de sjunger om en Ma-Ma-Maria.
Inte kattskit, det inte. Fast det finns fler exempel. Har för mig att Sten & Stanley sjöng om en Ma-Ma-Marianne och Peter Holm om en Mo-Mo Monia.
För att inte glömma Orups Upp Upp Upp över mina öron.

I Streaplers eggande låt märker vi hur desperationen växer hos berättaren. Han söker febrigt efter denna särskilda kvinna men hon går ej att finna. Han har stått under balkongen och väsnats, han har tvingats till att skriva brev och han har telefonerat men allt utan resultat.
En bidragande orsak i det sista fallet sägs vara att "abonnemanget upphört", lika hjärtskärande att höra som när rapparen Petter i sin debutsingel sjöng "Jag brinner för herrpermanent".
Man vet att Ma-Ma Marias telefon är helt död på samma sätt som man vet med vilken förljugenhet Petter genomlever livet. Permanent är det sista man förknippar hans hjässa med.

I alla fall. Streaplers anses i Sverige vara ett så kallat "anrikt" dansband, på samma sätt som flertalet hus i Los Angeles är anrika.
Som Steve Martin säger i filmen L.A Story, då han ger en dambekant en "kulturell rundtur" i Los Angeles:
"En del av de här husen är så gamla som ända från 1970-talet".

Om man googlar på ordet "Streaplers" får man hela 45 400 träffar och endast fåtalet handlar om bävrar.
Bandet är fortfarande sällsamt aktiva (Håkan blev exempelvis vald till Årets Basist 2008) och har alls inga vidare planer på att slu-slu-slu sluta.


Kommentarer
Postat av: Ozjeppe

Gaah, det blev helt plötsligt uppenbart varifrån Anna Book stal det nobelprisvinnande rimmet "tankar" & "bankar" till "ABC"!!

2008-09-26 @ 15:45:04
URL: http://ozjeppe.blogspot.com
Postat av: Rimbloggen

Tack, Jeppe. Anna Book skulle ju verkligen platsa här. ABC är ju en del av vårt gemensamma kulturarv...vi kan säga att hon "ligger i pipeline"...en jävla stort rör som du förstår.

2008-09-26 @ 21:36:18
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0