PESETAS MÅSTE MAN HA



Hon kom från Madrid
i henne fanns det speed
Ja, hon hade det där
i henne fanns det air

Jag har letat omkring
och levt på ingenting
mitt sällskap var gitarren
har lärt mig spanska darren

men pesetas måste man ha
och att sjunga, ja det kan jag
fick till slut ett jobb som trubadur

Gick omkring, sjöng vid borden
en liten flicka, långt från Norden
ja det är så - i kärlek har jag tur

refr
Ta din reggae en gång till
jag fick sjunga den om o om igen
Sjung med nu!
Ta din reggae en gång till
kvällens sista låt det var alltid den

I ett pojkrum i Partille satt en gång den hårfagre och smärtlemmade sångaren och trummisen i det intresseväckande dansbandet Flamingokvintetten; Bjarne Lundkvist och skrev av en dikt han fattat tycke för.
Dikten symboliserade det vackraste av poesi som han upplevt i sitt fjortonåriga liv.
Med darrande och lite kallsvettiga händer tryckte han dit sin piktur på det ljusblåfärgade skrivpappret från EPA.

Bjarne skrev:
Rustad, rak och pansarsluten gick jag fram, men av skräck var brynjan gjuten, och av skam.
Det var plockat från en dikt av Karin Boye, traditionellt sett en stor inspiratör för dansbandsmusiker i vardande.
Åren gick och Bjarne växte. Han fick finnar, skäggväxt och ett eget trumset.
Han började spela och bildade ganska raskt Flamingokvintetten, en av landets mest tongivande orkestrar, så tillvida att de slängt ifrån sig toner i närmare ett halvt sekel.
Dock lämnade Bjarne bandet redan efter tre år, lockelsen att istället börja i det något mer polerade och glassiga pojkbandet Streaplers blev helt enkelt för stark. 1993 återvände dock Bjarne till Flamingosnubbarna men har på senare tid tvingats sluta spela, på grund av svår och bullersam tinnitus.
 
Men - tillbaka till dikten av Boye. Detta mästerprov på svensk 1900-talslyrik. Så sårbar och tunnhudad.
Exakt vari ligger egentligen denna storhet? Varför fänglas vi så av Boyes ord, när vi lika gärna (rent emotionellt) skulle kunna beröras av dessa små, gyllene partiklar av fulländad dikt: Hon kom från Madrid, i henne fanns det speed eller brännbara och ömtåliga slamsor av samtidspoesi som: mitt sällskap var gitarren, har lärt mig spanska darren...

Man kan riktigt känna - när man för en stund ger sig tid till att verkligen analysera texten (kanske sittande på toa uträttande en del trängande behov) - hur mycket reggae killarna i Flamingokvintetten lite oväntat utstrålar.
De är fullkomligt fötrogna med rastafarikulturens innersta väsen (dreadlocks, ganja, Kingston Town, Daddy Boastin) och har små röd/grön/gula affischer på Haile Selassie uppklistrade på väggen till sin (inrökta) replokal. Vidare brukar de läsa texter av Marcus Garvey, företrädesvis gamla sparade inköpslistor och annat av mestadels kuriöst värde men ändå.
Ringer någon av bandmedlemmarnas mobiltelefoner, kan man sätta en syntetisk trumma eller en hemtrevlig umbellatväxt på att det är ljudet av Marleys Iron Lion Zion som hörs. Flamingokvintetten är helt enkelt Partilles kollektiva inkarnation av guden Jah.
Eller kanske Nej, snarare.

Exakt vad den sangviniske titan som så förtjänstfullt och orgiastiskt översatt Bill Loveladys One More Reggae For The Road till svenska heter, vet  jag inte.
Det enda jag vet är att låten i formidabel svensk version återfinns på Flamingokvintettens elfte album, släppt 1980.
Plattan heter fantasifullt nog Flamingokvintetten 11 och genererade antagligen en del pesetas till bandet när den damp ner som praktiskt och portabel kassett i den lokala Texacomackens hylla avsedd för slik underhållning.


Kommentarer
Postat av: pseudonaja

Den som skrev den texten borde ledas ut på stallbacken och skjutas...

Postat av: pseudonaja

Den som skrev den texten borde ledas ut på stallbacken och skjutas...

Postat av: pseudonaja

Och det säger jag med sånt eftertryck att jag var tvungen att skriva det två gånger...

Postat av: Rimbloggen

Ja, den har en del uppenbara brister, det kan jag hålla med om.

Det hade varit bättre med: "Hon kom från Madrid, var ett ett rådjurskid, nosen den var blöt, men fan vad hon var söt" eller nåt liknande.

Det här är ju bara så jäkla ynkligt...

2009-02-26 @ 22:29:41
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/
Postat av: Ozjeppe

Man riktigt hör hur de drar ut på "Madriiiid" för att det ska matcha med "speed", och rimmen "där" och "air" är så lika fruktansvärt usla att man tappar andan... Hej igen förresten Mattias, det var ett tag sen jag var härinne; kände att jag saknade din förmåga att dra upp hemska lik ur kistorna man trodde var begravna för gott!

2009-04-29 @ 16:33:02
URL: http://icestormcity.com/ozjeppe
Postat av: hanna eriksson

gamla kära tuffa tuff tuff tåget

vatten och kol det var ditt bröd

gamla kära tuffa tuff tuff tåget

tuffast var du nog när visslan ljöd



vare gång jag ger mig ut i världen

jag minns när som barn jag åkte tåg

äventyr och spänning bjöds på färden

bäst av allt så kommer jag ihåg



gamla kära tuffa tuff tuff tåget

vatten och kol det var ditt bröd

gamla kära tuffa tuff tuff tåget

tuffast var du nog bär visslan ljöd



men nu har så mycket hunnit hända

tidens krafter satt dig ur spel

med min sång jag vill så gärna sända

till dig vacker tanke är det fel



gamal kära........



gamla kära........



av

hanna eriksson

2009-09-26 @ 13:56:44
URL: http://flamingo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0