KAN MAN GIFTA SIG I JEANS?



Jag sitter med nål och tråd för nu är jag bjuden
på bröllop igen och datumet är idag
Det värsta av allt det är att faktiskt att jag är bruden
Och jag saknar nånting, det är inte min ring
men jag har ingen klänning att ha

det är en halvtimma kvar
så nu är frågan jag har:

Kan man gifta sig i jeans, om man bara svarar ja
kan väl klädseln inte va så viktig?
Man skall ha frack och chapeau-clac
hans familj är fin å så försiktig
Kan man gifta sig i jeans, ja det kan väl passa bra
bara kärleken är rätt och riktig
Det ordnar sig, vi blir ett par
Så vad spelar det för roll att på bussen ligger skorna kvar?

Nja…vänta nu här…det var väl jeansen det handlade om?
Hur kom egentligen skorna in i bilden?
Om vi rekapitulerar Lotta Engbergs yttre förutsättningar för att kunna bevista sitt eget bröllop kan vi börja med det viktigaste.
Ringen har hon, rösten har hon definitivt och hon bär självklart också på exakt den där sortens vimmelkantiga charm och folklighet som Jan Björklund skulle sälja sin högra tumme för att få om så blott en liten bråkdel av.
Problemet skulle jag snarare säga är Lotta Engbergs tidsoptimism.

Med en halvtimme kvar till sitt eget bröllop letar hon fortfarande efter brudklänningen.
När denna inte står att finna kastar hon hela denna pretentiösa tillställnings inneboende förväntningar och krav över ända genom att göra helt om i fråga om dresscode.
Vad är det som säger att man inte kan stolpa in i kyrkan (eller rådhuset) i noppiga jeans, bylsig sweatshirt och barfota?
För att övervinna de förskräckta tvivlarna till detta koncept placerar Lotta sig blixtsnabbt i kategorin ”sanningssägare” då hon likt en presidentkandidat förkunnar den självklara slutsatsen ” ja det kan väl passa bra, bara kärleken är rätt och riktig”.
Ett påstående som väldigt få (möjligen Alf Svensson undantagen) skulle ha några invändningar emot.

Kanske just därför blev också Kan man gifta sig i jeans  med tiden en stor Svensktoppsklassiker. Folket tänkte antagligen att ”om man kan låta sig vigas av en överviktig amerikan i flottigt hår och vit Elvispyjamas, torde ett svenskt bröllop kunna klara av ett par skitiga jeans…”

Lotta spann några år senare vidare på sin kyskfulla image genom att iscensätta (Ingemar Bergmans uttryck) diverse vigslar i direktsänd tv när TV4 körde sin realitysåpa Kär & Galen i början av 90-talet.

Och nu till sommaren kröner hon sin tv-karriär som allsångsledare i samma kanal.
Om nu inte tidsoptimismen sätter sina diaboliska käppar i hjulet, vill säga.
Lottas föresats är nämligen att både befinna sig på scen på Liseberg OCH hemma i våra vardagsrum samtidigt, hur nu detta skall gå till…

>>>>>>>>>>Relaterade rim: Lotta Engberg – Juliette & Jonathan

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är inte jeans som är det viktiga här. Låtens budskap är att det inte spelar någon roll vad man har på sig under bröllopet, från topp till tå, utan att man tycker om varandra?

2009-07-17 @ 23:34:22
Postat av: Rimbloggen

Åh, fan...jag hade på känn att det skulle straffa sig att tolka texten alltför bokstavligt.

Tack, anonym. Nu hajar jag.

2009-07-19 @ 22:43:25
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0