SOM DU SÄTTER KOPPEL PÅ



Lycka till med nästa kille
Det finns säkert nån som vill
Lycka till med nästa kille
Som du tänker charma till

Lycka till med nästa kille
Som du sätter koppel på
Jag gjorde inte som du ville
Nu följer det en ny tablå

Tack skall du ha för ditt brev
Jag har just läst det du skrev
Hoppas han blir mer din stil
Nån som har ditt blomsterdille
Nån som har en vräkig bil

Dum-diddle-dam
Diddle diddle diddle diddle diddle
dum

Som den uppmärksamme eventuellt lagt märke till, har de senaste texterna i denna blogg kretsat kring den äldre tidens svenska dansbandsmusik, den skarpsinniga konst som emanerar från det glittriga 70-talet.
Den sortens musik inom genren som dansbanden själva brukar hänvisa till med hjälp av termen ”roots”.

Dåtidens dansbandsmusik kännetecknas av ett härligt metalliskt sound där rytmen kränger sig fram likt ett bajsbrunt kylskåp på räls. Sångarens röst är oftast väldigt välartikulerad och distinkt; inte helt olik den krispiga röst som genom en liten mikrofon hade för vana att ropa ”Köttbullar 23, 23 köttbullar” i forna tiders Domusrestauranger.

Turen har nu kommit till Jan Öjlers bitterljuva swingstomper Lycka till med nästa kille (en cover på Dion & The Belmonts låt Sandy).
Det är inte ofta jag tvingas stänga av musiken, då jag skall till att skriva min textanalys men jag måste tillstå att denna låt rymmer några styvsinta diddle dum för mycket, något som på ett frapperande sätt kan störa den erforderliga koncentratíon som tarvas i sammanhanget.
Här är ändå ett försök till en rättvis och klartänkt analys.

Ämnet ironi inom dansbandsmusiken har ofta varit föremål för granskning här på Rimbloggen och det vanligaste är väl att vi landar i följande slutsats: det är få texter inom musiken som på ett tydligare sätt vågar driva med sig själv och samtiden.
Det finns alltid en glimt i ögat i svenska dansbandstexter.
Ett exempel: Curt-Görans, Jigs och Vikingarna med flera har haft otyglade framgångar med låten Du gav bara löften; kanske den mest ironiska texten av dem alla.
På samma sätt lyser ironin starkt igenom i följande textavsnitt, signerade Lasse Stefanz: Du försvann som en vind, tårar föll på min kind, kvar fanns ingenting utom din ring.
Ett klart fall av ironi.

Kanske är det ändå mer av bitterhet än ironi som präglar ovanstående text.
Författaren känner en stor bitterhet över att bli lämnad men väljer istället att skölja ner det hela med förvånansvärt hjärtliga lyckönskningar om den före detta partnerns kommande romantiska utmaningar samt en försvarlig mängd dum diddle dum.

Därmed blir Lycka till med nästa kille en stark hymn inom kategorin ”låtar som handlar om kärleksförnekelse”.
I likhet med 10 CC:s I’m not in love och Scissor Sisters I don’t feel like dancing får lyssnaren intrycket att textens huvudperson i dansbandslåten helt har tröttnat på kärleken och istället tar avstånd från den, när det i själva verket är så att han fortfarande är väldigt, väldigt kär.

Kär och bitter. Lite som prins Sigvard.


Kommentarer
Postat av: rasmus

låter som Walther Sommerlaths dotter Silvia Bernadotte, en relik från OS-72 och Kungabröllop-76, numera en försmådd gammal dam, men vad står man inte med bara man får vara drottning!

2011-02-18 @ 03:27:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0