HELA VÄRLDEN ÄR EN ENDA KARUSELL

Om du lägger örat
näst intill din själ
hörs en sång som
sommarens fågelkör
sången om en sorg
som nu har sagt farväl
om det stöd
du ger i allt jag gör
hela världen är en enda
karusell
där jag tar en sorgfri
härlig tur
dina glada skratt från
bittida till kväll
gör att glädjen flyr sin
forna bur
Du har gjort min gråa värld
till guld igen
du som tänder alla ljus för mig
du har gjort att livet ler mot mig igen
allt känns underbart, tack vare dig...

Genom åren har alltifrån säregna näverblåsare, oförbehållsamma sybehörsbiträden, tarvliga sumprunkare, flåshurtiga denisovaner och kräsna fagottister till vanliga, hederliga materialförvaltare i division sju, berörts i sitt innersta av Cool Candys musik.
Sorgligt nog tillhör jag inte dem.
Förvisso fick deras sällsamma 1800-talsepos Göta Kanal min musikaliska baguette att vibrera förnöjsamt, men jag måste samtidigt tillstå att ovanstående drapa; den excentriska Du har gjort min gråa värld till guld igen, inte på samma sätt fått några hörselmembran att oscillera av vällust.

Det värsta är att jag inte riktigt kan sätta fingret på var någonstans det fallerar. Rimmen smygs in i texten men de finns där, trots allt.
Det hela är ett habilt hantverk, enligt utsago en cover på Eddy Arnold. Det är egentligen horribelt hur man ens kan föreställa sig att plocka upp en så här fulländad dansbandstext i ett forum som Rimbloggen. Det finns ju ingenting att anmärka på. Cool Candys förmedlar en positiv känsla av lycka och extas. Det enda, diminutiva skönhetsfelet är möjligen, jag menar rent eventuellt, sentensen att "glädjen flyr sin forna bur". Visserligen är jag väldigt liberal inför allehanda bildspråk i en sångtext men någonting inom mig får känslan av att textförfattaren jämställer ordet "glädje" med "burfågel".

Alla som någon gång haft oturen att äga en undulat som ständigt skriker och bajsar i sitt eget dricksvatten förstår med ens att detta påstående inte bara är jämförelsevis förljuget utan dessutom gravt felaktigt. Lycka är INTE en burgfågel, så mycket kan jag säga.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Cool Candys Göta Kanal


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0