HANS EDLERS ELEKTRONISKA AB

Vi hör ett skrik ljudande nånstans
vi blir rädda till mans
någon sväljer, någon hoppar till
en annan kanske bara står still
för att lyssna och se
vad som kommer att ske
kvinnan bredvid mig blir
hysterisk
får för sig att ett barn blivit mördat
liten man börjar gråta
han tycker sig se och höra
en projektil komma flygande
för att störta och sedan förgöra

Det här är utan tvekan det hittills mest kusliga inslaget i Rimbloggen. Vi pratar nu något så exeptionellt som smal konstmusik kombinerad med blodigt isande skräckromantik, inspirerad av sådana storheter på området som Edgar Allen Poe, Alice Cooper och Rune Andréasson.

Det är en skrämmande dystopi som möter oss. Känslan av vanmakt, rädsla och osäkerhet tvinnar sig våldsamt in genom hörselmembranet som snabbfotade, pestsmittade råttor i en nattlig kloak.

Jag har alltid kallat Hans Edler för dansbandsmusikens svar på Phil Spector; en driven demonproducent med fingertoppskänsla och en rolig frisyr.
När jag nu tar del av Vi hör ett skrik, plockad från Edlers epokgörande konceptalbum Elektron Kukeso (observera, inte Kuk-keso...) från 1971 framstår han mer som en oförmedlad epigon till den tyske elektropionjären Karl Bartos.
Istället för Kraftwerk lyckas Edler dock enkom orsaka huvudvärk, i alla fall för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0