TONER FÖR MELONER



Vi växte upp tillsammans lilla Rut och jag
åren gick och plötsligt så en vacker dag
då såg jag någonting jag aldrig sett förut;
det var nå't under blusen som putade ut.

Vad har du under blusen Rut?
Vad är det där som putar ut?
Det har jag aldrig märkt förut
Vad har du under blusen Rut?

Ja, åren blåste vidare i en snabbare takt,
jag hade aldrig prövat på nå'n kärleksattack
Men Rut och jag vi gifte oss en dag i april,
på bröllopsnatten frågade jag henne en gång till

Vad har du under blusen Rut?
Vad är det där som putar ut?
Det har jag aldrig märkt förut.
Vad har du under blusen Rut?

Den svenska populärmusiken fullständigt svämmar över av sånger som på något sätt behandlar ämnet anatomi.
De förvuxna barnlallarna i Mora Träsk har sin rytmiska "Huvud, axlar knä och tår", Anni-Frid Lyngstad sjöng om "Ögonen", Lill Lindfors fick en megasuccé med "Mitt lilla fejs och jag", Etienne Glaser har släppt en uppmärksammad chansonskiva om tånaglar och så har vi självklart HasseåTages "Vad har du i fickan, Jan?".

Starkast bland dessa och tämligen utlämnande var denna musikaliska bomb, kallad "Vad har du under blusen, Rut?".
Det finns många etiketter man kan sätta på texten, förevigad av bland andra dansbandet Schytts.
Den är både djärv, sökande, existensiell, djuplodande och på samma gång ganska pueril, barnslig och billig.

Visst - det finns ett gott uppsåt. Mannen som framför texten känner sig både tvehågsen och verklighetsfrånvänd. Han vill verkligen ta reda på svaret, han är hängiven frågan in i det sista.
Ända tills dess att han faktiskt får svar på sina funderingar. Ett sökande efter kunskap vi kanske inte skall förringa i sammanhanget, eftersom vi via det underbara rimmet "snabbare takt-prövat någon kärleksattack" informeras om  mannens tillstånd av okunskap.
Men - som sagt - på bröllopsnatten avslöjas hemligheten; något som textförfattaren valt att skildra så här ömsint:

På natten fick jag reda på vad hon gömde för mig
vad tror ni jag fick se, kan du tänka dig?
Då såg jag någonting jag aldrig sett förut
när hon tog av sig blusen, ja då tittar dom ut...


Observera att författaren även här, i låtens förväntade crescendo, väljer att inte avslöja exakt vad som dolde sig under blusen. Vi kan bara spekulera.
Och det gör vi så gärna.

>>>>>Relaterade rim: Esex
>>>>>Relaterade rim: Jigs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0