15 MINUTER FRÅN ESLÖV



Älskling, sötnos
Härmed så får jag meddela att jag ej kommer hem
För något konstigt hände
Just när jag var på väg till dig på min nya moped
Å jag var bara
15 minuter från Eslöv
å å å bara
15 minuter från dig

Jag skymtade Eslövs ljus 
ja, jag till och med såg ditt hus
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
Å det var då det hände
Jag hade fått nåt skit i förgasaren
Det är sant, jag tog mopeden
Drog den, in till en liten mack som
Låg strax bredvid, det är sant
Å jag var bara
15 minuter från Eslöv
å å å bara
15 minuter från dig
men macken sköts av en tjej
hon lagade moppen, sa ”hej”
jag sa ”okej”
- - -
hon lagade min moped
och jag, jag la mig bredvid
hon kolla upp mitt tändstift
och när hon gjorde det då förstod jag
att det var klippt

1969 är på många sätt ett inflytelserikt märkesår i människans historia.
Jacques Chaban-Delmas blir ny premiärminister i Frankrike.
I Sverige införs en så kallad moms som gör sitt bästa för att ersätta den tidigare så omtalade omsättningsskatten. Regeringen ger också klartecken till de festprissar som vill ut och roa sig en långfredag eller påskdag. Både ettöringen och tvåöringen försvinner medan man i USA firar solskenet och granbarkborren med en musikfestival kallad Woodstock. Palme blir statsminister och John Lennon väljer att frivilligt spendera lejonparten av sin vakna tid till sängs med Yoko Ono och detta helt utan någon slags ekonomisk avans på det projekt som kallas ”Bed-in-protest”.
Tre män flyger till månen och två av dem är så fräcka att de dessutom bestiger månens yta medan den svenske charmören Östen Warnerbring trankilt gör en räntabel tolkning av Gene Pitneys 24 hours from Tulsa

Låten – en av vår nations starkaste tolkningar av utländsk musik någonsin – får den aktningsvärda titeln 15 minuter från Eslöv och lyckas med ens fånga allt det som var Sverige 1969. Självklart minus Ardy Strüwer, Carl Johan DeGeer och Ulf Thorén.
Dessa representerar nämligen tillsammans en alltför subversiv bild av Erlanders homogena folkhem.
Annars är det komplett. Småstad, mopeder, fri kärlek. 

Samma år som Stonesgitarristen Brian Jones tar sig vatten över huvudet möter vi alltså Warnerbrings berättarjag i ett modfällt försvarstal. Hans intention har tydligen varit att nå fram till sin själs älskade, en kvinna boende i Eslöv.
Nu nödgas han erkänna varför han inte nådde ända fram.
Till en början får vi genom textens detaljer (som är mer än lovligt intrikata, det handlar bl.a om förgasare) en bild av de rent tekniska omständigheter som omger skeendet och som okuvligt bidragit till Östens frånvaro.
Efter ett tag framkommer dock nya fakta i målet. Fakta som obönhörligt kastar ett helt nytt ljus åt berättelsen. I själva verket var det så att Östen inledde vad som idag kallas för en fling med en bensinmacksföreståndare av kvinnligt kön.
De presenterade sig. Östen drog fram tändstiftet. Resten är historia.

Samtidigt som Storbritannien avskaffar dödsstraffet ligger alltså Östens berättarjag i någon slags smörjgrop.
Man må vara mer troskyldig än brukligt om man inte anar vartåt det barkar.
Östen skymtar Eslövs ljus.



Så nära men ändå så långt ifrån.
Samtidigt som Charles Mansons hjärna briserar i våldsamt raseri, missar textens jag-person själva upplevelsen av Eslöv, denna bedårande pärla utmed den sydsvenska rivieran och detta dubbelt så mäktigt med tanke på att staden helt saknar kustremsa.

Östen nådde aldrig sina drömmars mål i den ovan citerade låten. Förutsatt att Eslöv verkligen var målet. Kanske var det bara ett svepskäl.  
Han vann dock en evig plats i våra hjärtan.
Få svenskar skulle med en liknande frejdighet ta sig an en låt om Oklahomas näst största stad Tulsa så pardonlöst som Östen med rösten.
Mannen som gjorde förlagan, Gene Pitney, avled i januari 2006.
Drygt fyra månader senare samma år dog Östen.

Eslöv kommer dock att finnas för alltid.  

Kommentarer
Postat av: Sara Märta

jag skrattar så jag gråter. det här måste vara sveriges roligaste blogg.

2009-03-17 @ 20:24:24
URL: http://masterkatten.blogg.se/
Postat av: Rimbloggen

Tusen tack för de fina orden, Sara Märta.

Som publicist, kreatör och ansvarig utgivare av Rimbloggen blir man väldigt rörd.

2009-03-17 @ 21:03:44
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/
Postat av: Sara Märta

det är bara att ta åt sig.

kan dock inte finna min favoritlåt i takiga-rim-sammanhang, sjumilakliv av martin stenmarck. finns den behandlad? raden jag vill sparka bakut och göra nåt sjukt är ju helt underbar!

2009-03-17 @ 21:55:23
Postat av: Rimbloggen

Nej, 7milakliv har ännu inte analyserats men väl Rubb & Stubb. Den hittar du här:

http://rimbloggen.webblogg.se/2008/february/vi-som-brann-i-natten.html

Eller sök på "Stenmarck" i rutan till höger på startsidan, så hittar du den.

2009-03-17 @ 22:12:02
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0