LIVET HAR SLAGIT MIG HÅRT

Jag är en man som träffat många kvinnor
även på krogar och bordeller
men något svar på mitt behov av ömhet
och förståelse har ingen kunnat ge
mer än min första kärlek
Yvonne var hennes namn
och hon var från min hembygd härlig
livet har slagit mig hårt men hennes bild
har bevarats inom mig


Han blev bara 50 år, Åke Uppman, men hann under denna relativt korta levnad med en hel del. Bland annat träffade han kvinnor. Inte bara på krogar utan också på bordeller. Denne lite småfete fäsör gav i slutet av 60-talet ut ett narraktigt alster förklätt till vämjelig EP-skiva på eget förlag, där han bl.a sjöng in denna nutida countryklassiker i den svenska populärkulturens mest umbärliga kader av musikaliska verk.
Den stora singelhiten Jag är en man har helt klart ambitionen att vara en svensk motsvarighet till bl.a Buck Owens låtar där det självfallet tillhör kutymen att väva in lite horor och dammiga landsvägar, avskjutna råbockar och krogslagsmål.
Som så många andra av den svenska countryns dilettanter misslyckas Åke Uppman i sin föresats då alltihop faller på den ack så viktiga trovärdigheten. Det är inte det att jag misstror honom när han påstår sig frekventera glädjehus i sin begärliga jakt efter kärlek, så kan det mycket väl ha gått till. Det är snarare namnet Yvonne som känns fejk och nästan skriker av himmelsvid lögnaktighet.

Att han - som framgår av textens fortskridande - skulle vara kapabel att döda en annan man, känns däremot mycket övertygande.

Uppman beskriver det genom att pratsjunga: "Efter ruset jag vaknade upp med honom i min famn. Han var dödligt sårad av min kniv."
Och genast räddar han hela texten, plötsligt känns allting väldigt verkligt.
En påtaglig känsla av självupplevd autencitet infinner sig.

>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Lasse Stefanz Oklahoma

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Haha! Men, vem är det han är lik? Frank Andersson?

2011-11-22 @ 21:08:02
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Nonsensakuten

Jag tycker han påminner om trollkonstnären John Houdi...

2011-11-22 @ 22:11:40
URL: http://nonsensakuten.blogg.se/
Postat av: aaaaaaaaa

varför skriver jag här,

jo för jag är ett sär och har såna jävla besvär,

jag har ärr i mitt hjärta,

fock vilken smärta,

jag är förstörd,

förförd av synd och nu är jag körd,

själen har fått hugg på hugg,

och jag låtsades inte känna ett dugg,

vilket skit,

och det här livet det är mitt inte ditt,

jag har nått botten,

flera gånger har jag svalt gråten,

då jag har förstått att livet klåt en, flåt en, slåt en,

ja nu är det slut,

har inte mer krut,

pallar inte med fler tråkiga beslut,

waaaaaaaaaaaaa



2011-11-29 @ 01:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0