NÄSTA VAL GER DIG NYA KVAL

Vad har hänt med dig som sjöng en gång 
en sliten gammal klasskampssång? 
Du gick där främst i ledet, höll din fana högt mot skyn
Du stred mot allt som kändes fel 
Du tänkte stort, du gav din själ
men när du sedan fick din position
har du då glömt din vision?
för nu sitter du där
vartän det bär
men nästa val
ger dig nya kval
Men din vision gav en bra pension
och en grå kostym, vit skjorta och
en slips...

Att utifrån ett samhällsengagerat motiv resa frågeställningen huruvida särpräglat revolutionära kulturarbetare eller politiker hastigt överger sin radikala syn och vilja till förändring och omstörtning så fort klättringen mot samhällstoppen avslutats, är alls ingen ny och unik företeelse. 
 
Allra minst kan Mats Rådberg och hans råbarkade anhang av fumliga kompmusiker (rättelse: steelguitarspelare) i Rankarna ta åt sig äran av att belysa den i vissa kretsar angelägna frågan, genom utgivandet av låten Grå kostym, vit skjorta och slips 
 
Den minnesgode läsaren har exempelvis Bengt Sändhs klassiska rader "han var den radikalaste i hela SSU, han ropade revolution!...det gör han inte nu" i färskt minne. Låten som finns med på soundtracket till Lars Molins film Badjävlar (förutsatt att Molin nu såg potentialen i att kunna tjäna en hacka på försäljning av en dylik produkt) och som rullar flitigt i några av den filmens bärande scener (om nu inte de bärande scenerna är de där Ernst Günther visar pillesnoppen, detta lämnar jag åt läsaren att avgöra). 
 
Rådberg som utifrån sitt hyllande av den amerikanska livsstilen med all sin dekadens, cowboyboots, läderjackor med långa snören utmed armarna, koskinnsklädda soffor, bardiskar i plysch, pärlemorberikade resonanslådor för gitarren, jordnötssmör mellan tänderna och marshmallows på små pinnar som anmodas petas in i brasan eller hur det nu var, finner sig självklart aningen malpacerad i denna låt, där plötsligt någon slags samhällskritik har ersätt den sedvanliga lyriken som främst kännetecknas av ord som "jeans", "skinntajt" och "revbenspjäll". 
 
Man får ändå säga att han reder ut det tämligen väl, han behåller sin stringens i framförandet, man tror på det han sjunger (kanske har han gått nån slags skådespelarutbildning) och lyckas också med det hedrande konststycket att rimma "val" med "kval", något som väldigt få svenskar tidigare lyckats med.
 
Det allra bästa är ändå hur Rådberg på slutet av refrängen lyckas få in ordet slips; ett ord som kastats in mer eller mindre som ett litet sladdbarn (även om man inte skall kasta med barn) som (för att travestera Lundell) i trasor skriker efter bröd i texten, dvs ett enda, litet ord att kunna rimma med.
Något sådant finns som synes inte.   
 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Mats Rådberg & Rankarna Det är inte lätt att vara ödmjuk
 
 
 

Kommentarer
Postat av: leex

hej vill du läsa mer saker som rimmar,
då ska du gå in på leexvardagsspex.devote.se innan du går och simmar ;)

2012-10-07 @ 09:18:42
URL: http://leexvardagsspex.devote.se
Postat av: Mats Rådberg

Hej, det var "kul" att läsa ditt inlägg. Jag vet ju inte vad du har för erfarenhet,uppväxt,bakgrund o.s.v. Du ger mig ett intryck av att inte vara så gammal - musikalitet är jag dock säker på att du inte behärskar - du anlägger med en "snobbig elegans" (70-talist ?) en rad förutfattade klyschor i min profil, du radar upp en hel del saker jag alltid har ogillat -men - du har ingen aning om vem jag är och vad jag står för ! För din info, vad gäller "hyllandet av den amerikanska livsstilen" var jag i Nashville när Obama kanske skulle bli ny president, jag besökte hans kampanjkontor där för att ge min (socialdemokratiska) support, jag har fortfarande en kampanjknapp bevarad, och blev glad över återväljandet i år - blev du ?. Ett råd - sluta raljera och försök göra något vettigt själv, vi/Sverige har tuffaren utmaningar framöver, SD har 9 % !
Hälsningar! Mats Rådberg

2013-02-09 @ 00:00:20
Postat av: Rimbloggen

Hej Mats!
Kul att du läser bloggen.
Kanske avfärdade jag lite lättvindingt ditt djupa samhällsengagemang i ovanstående text. Kanske raljerade jag, lätt hänt när man som jag är född på 70-talet.
Jag betraktar mig själv som liberal och blev glad när Obama återvaldes.
Det hedrar dig att du gör sånger om saker som betyder något och inte enbart sjunger om instoppade pinnar i diverse brasor.
Förlåt mig om jag ändå lite fördomsfullt tvivlar på att lejonparten av dina fans är lika toleranta du som du.
Man kan bara hoppas.

2013-05-28 @ 20:04:42
URL: http://rimbloggen.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0