SKINNTAJTA JEANS

image44

Det är inte lätt att vara ödmjuk, för den som är felfri som jag!
Jag längtar så hem till min spegel..
Jag blir vackrare för varje dag.
Och alla som ser mig vill ha mig, jag är en sjutusan till man!
Det är inte lätt att vara ödmjuk..
Men jag försöker så mycket jag kan...

Jag verkar ibland lite ensam, men en cowboy är stark som en stut
För om jag skaffar mig vänner så blir jag en i mängden och då är det slut!
En del grabbar har pengar i pungen, men jag behöver inga kronor i min.
Jag tror det har nånting att göra med hur som jag fyller ut skinntajta jeans!

Även om texten förhoppningsvis var ironisk, och detta långt innan ironin bitit sig fast i det svenska folkhemmet, var det många som kallade Mats Rådberg för mullig mansgris när han etablerade sig och sin orkester Rankarna med låten Peta in en pinne i brasan på 80-talet. Många ansåg att Rådberg gjorde för feminismen det som Castro gjort för de mänskliga rättigheterna och parlamentarismen.

Denna uppföljare, med samma manliga chauvinism smittande ur gitarren, bör också - hoppas mången svensk - tolkas med ironi. Om detta verkligen är fallet kan vi inte vara helt säkra på.

Ironin är ju en form av humor som traditionellt präglat den svenska dansbandsmusiken.
Vikingarna sjöng om flickor på Hawaii som dansade hula-hula natten lång. IRONI!
Thorleifs brottarhit Gråt inga tårar har ett avsnitt där Thorleif Tupé sjunger "för du menar ingenting med det ändå..." IRONI!
Vidare kan vi ta Sven-Ingvars Svensktoppsrekord Två mörka ögon: "Jag såg ett ljus i dina ögon, ett ljus som ännu lever kvar" IRONI!

Mästaren inom denna genre är dock Mats Rådberg, en slags countryinfluerad hillbillysångare inte helt olik den gamle hallåmannen Rolf Arsenius. Ett avlångt, manligt ansikte med mustasch och John Wayne-liknande, stålblå ögon. Ovanpå en cowboyhatt, under hakan en cowboyslips, sedan mockakavaj, skinnbyxor och läderstövlar med sporrar på.
Tada! En sjutusan till man, helt enkelt.

Vilka Rankarna var är med oklart. Däremot är det lättare att förstå varför de tvingades dras med ett snuskigt epitet. Många dansbandsdiggare ville nämligen byta vokal vid andra bokstaven, och vem kan klandra dessa snuskhumrar?

Texten till "Det är inte lätt att va ödmjuk" är fullständigt lysande. Mitt favoritparti är liknelsen med pungen utan pengar. Och det därtill hörande nödrimmet "min" och "jeans".
Man kan alltid lita på killarna över 35, sjöng han en gång i tiden. Numera är han antagligen dubbelt så gammal men still going strong. Lika cool, inte vidare ödmjuk och med samma känsla för ironi.

Mats Rådberg. En sjutusan till karl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0