FANTASTISKA JUL

Jul, jul
fantastiska jul
Tomtens släde har fyra små hjul
Jul, jul
fantastiska jul
Fyra så alldeles runda små hjul
Med lykta och levande ljus
besöker Tomten vart hus
med en uppvärmd grogg i sin hand
skålar Tomten som en riktig man

Jag har alltid levt i den aningslösa villfarelsen att tomten varit stolt innehavare av en släde med långa medar. Några hjul på släden har jag konstigt nog aldrig hört talas om. Efter att jag nu tagit del av Jimmy Nordins efterföljansvärda julvisa Fantastiska jul är jag emellertid beredd att böja mig inför expertisen.
Det finns en berömd kulstötare som heter Jimmy Nordin men förmodligen är det inte honom vi har att göra med här.
De enda kulor vår Jimmy Nordin tycks stöta (och blöta) är väl sådana som blänker och glittrar i grenen.
Med detta avrundas Rimbloggen 2011 med ett riktigt stort GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!
Skulle pysslandet, spelandet, ätandet och drickandet råka kväva dig av tristess under helgerna kan du alltid kika in här för att få dig lite stämningsfulla rim.
Just nu rekommenderar jag:

Harry Brandelius Jul i Las Palmas
Leif Loket Olsson Vart tog jultomten vägen?
Werner och Werner Vår julskinka har rymt
Mauro Scocco firar jul i en garderob
Slutligen, från oss alla (dvs jag själv) till er alla..se nu till att lyssna riktigt mycket på Lars Vegas Trio.
Knappast någon annan svensk ensemble har lyckats skildra julhelgens mystik på ett lika träffande sätt:


Kommentarer
Postat av: Rimbloggen

PS! Jag vet att Jimmy gnäller fram "glögg" och inte "grogg" men "grogg" låter mycket roligare DS!

2011-12-23 @ 00:52:56
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/
Postat av: Rimbloggen

Kan nu - efter lite research - konstatera att jodå..det är den verserade kulstötaren som gett oss denna odödliga julklassiker.

2012-04-05 @ 23:22:23
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0