REGNET ÄR LITE...REGNIGT?


Vid huset där du bor
Där väntar jag i ett väldigt regnigt regn
Min överrock det möter
Jag märker knappast hur det slår och blöter
Och vet du vad jag tror
Jag tror du har någon annan i din säng
Jag orkar inte mera
Så snart så får jag börja acceptera att..

La-la-la-la-la-la-la
Jag har nog aldrig varit riktigt så bortglömd
La-la-la-la-la-la-la
I mina låga skor jag väntar i ett regn
Ett regnigt regn
Ett regn
Ett regnigt regn...

Att upphovsmannen Orup är både bitter och blöt går inte att ta miste på i denna vansinnigt febriga uppgörelse i regnet. Låten heter Ett regnigt regn och finns med på albumet Faktiskt 2007.
Idén att beskriva regnet med just "regnigt" som adjektiv borde bara det rendera Orup Nobels litteraturpris. I väntan på detta tillkännagivande vill jag bara snabbt belysa något av textens övriga innehåll.

Kontrasten byggs upp i kraft av våra empatiska intryck från det som sångaren ursprungligen förmedlar.
Han är helt uppenbart blöt. Våt och ensam står han där. Just när denna bild befästs kommer något ännu värre. Nödrimmet regn/säng är det som ytterligare förstärker vår sympati med Orup. Han tror att det ligger någon annan i hennes säng. Fy fan. Blöt och vemodig...och så detta!! Otrohet...och det blir värre. Textförfattaren förtränger det faktum att han numera är helt bortglömd med ett rejält lalalalalalala....

Sedan kommer det absolut värsta. Okej. Vad har vi? En ensam, blöt och bitter man i regnet. Överrocken slår mot honom. Hans älskade är sannolikt otrogen. Han inser att han är totalt bortglömd.

Då släpps bomben. I LÅGA skor blir han stående i regnet. Inte i gummistövlar, ej heller vinterkängor eller läderstövlar (borde ju vara det troligaste om man tänker på hur Orup klär sig...)

Nejdå. Han står med LÅGA skor i regnet. Sviken. Bortglömd. Blöt.

Fy fan....

EFTER ETT LÅNGT LIV: EN KOPP I EN BERSÅ

image6
Det var en varm, het sommar
då vi möttes du och jag.
Vi satt och prata' hela nätter
vi förstod varann så bra.

Och från den allra första stunden
ja, jag visste redan då
att vägen till ditt hjärta
var vägen jag skulle gå.

Jag vill dela alla dagar
alla månader och år.
Jag vill följa dina vägar
och gå i dina spår.

Och när vi når vårt slut på vägen
och vi är gamla båda två.
Då ska vi sitta ner och minnas...över en kopp i vår berså.

Ett av rimbloggens verkliga favoritband; Lasse Stefanz, lyckas med denna text (skriven av Thomas G:son, schlagertrollet från Skövde) skapa en pendang till sin lite mer kända kioskvältare; De sista ljuva åren.  Faktum är att man kan sjunga denna text till De sista ljuva åren-melodin utan att någon hör skillnaden...

Temat är det samma. Okej. Vi har det bra nu, framtiden är oviss men vi kan ju alltid drömma.
Låt oss leva ett långt liv i kärlek till varandra. Vägen till ditt hjärta var vägen jag skulle gå.

Och när vägen tar slut. För det gör alla vägar. Vad väntar då? Jo. En berså....(vem fan har bersåer nuförtiden?, förresten...)
Och där i bersån står målet för den mödosamma resan. Två koppar. Innehåll oklart. Förmodligen smör.

SÖKES: EN HIPPIE MED STIL

image5
Du vet att jag vill bara ha dej
Och det räcker för mej
Bara det är vi två
Behövs varken båt eller bil
Ingen hippie med stil
Jag vill ha dej ändå

Pengar kan du spara, presenter kan få vara
Jag tackar lika gärna nej
För där du går lämnar kärleken spår
Tänk att jag får va' hos dej

Ovanstående klassiker på Svensktoppshimlen är Där du går lämnar kärleken spår med ABBA-Frida; Frida Lyngstad. Det är i sin tur en svensk version av Love grows av och med Edison Lighthouse anno 1970.
Den svenska översättningen är tidstypisk...nästan i samma stil som Siw Malmkvists Slit & Släng (cover på Lucky Lips) där det pratas om en "toppen-bungalow" osv osv.

Det markanta med denna text tycker jag är frasen "en hippie med stil..."
Mycket kan man anklaga hippies för men just begreppet stil är väl inte aktuellt förutsatt att man i sammanhanget talar om "smakfull och proper; stilfull".

Om stil istället åsyftar "stilbildande, trendsättande, en särskild typ av stil=image" skulle man kunna tala om en hippie med stil.
Men en sådan - om han nu finns - verkar inte behövas i Fridalåten. Inte båt eller bil heller, för den delen.
Sedan kan man ju undra exakt vilka spår som kärleken lämnar efter sig. Avkastade underkläder, tomma vinbuteljer?
Eller något annat?

Texten uppmanar och lockar till tolkning på mer än ett sätt.

GILLA LÄGET...GILALALALA LÄGET

Du har försovit dig
Du vaknar när det ringer
Du borstar tänderna och kammar dig på en och samma gång
Du tar en kaffe i flykten, ja där du springer
Och ser hur t-banetåget precis lämnar sin perrong

På ett chatforum för Joakim Thåström-musik (!!!) hittade jag ett inlägg under rubriken "Sveriges sämsta låttext".
Låten är Gilla läget med Tomas Ledin från 2006.

Att borsta tänderna och kamma sig på samma gång är en egenskap som enbart kvinnor kan besitta. Uppenbarligen är det därför en kvinna som Ledin vänder sig till även i denna komposition.

Ledin är en av landets skarpaste samtidstecknare. Det har han alltid varit. Genom sin karriär har han fångat tidstypiska fenomen (sandaler i plast, korrupta bankdirektörer, IB-affären som alla minns referenserna till i samtidseposet "Knivhuggarrock" mm mm). 

Inte heller trenden att på senare tid ta sig en s.k take away-kaffe har undgått sångaren.
Med andan i halsen. På väg till tunnelbanetåget (där sätts vi in i en geografisk kontext; tydligen är det Stockholm och inte Sandviken som är skådeplats för textens ramhandling) springer kvinnan med hett, skvalpande kaffe.
Rimmen är det inte mycket att säga om. Ringer/Springer, gång/perrong.

Tillsammans skapas en atmosfär av stress, storstad och den typiska lukt som kännetecknar Stockholms tunnelbaneperronger...

TYSK VENEDIGPEKORAL

image4
Venedig im regen
Lass uns diese nacht einfach träumen (träumen....)
Venedig im regen
bis ans ende der Nacht einfach träumen...

Rimbloggen skall huvudsakligen avverka svenska rim men denna kalkon som 1991 tävlade för Österrike i ESC (kom sist med 0 poäng...) måste bara med.

Det är ju inte mycket till rim. Samma ord rimmar på varandra, dessutom är budskapet övertydligt.
Denne smörkerub med hockeyfrilla vill inget hellre än att åka till romantikens epicentrum; Venedig.

Väl framme visar det sig att det pissregnar. Men - vad gör väl det...killen är lika glada ändå.
Skit i regnet - nu skall vi drömma....hela jävla natten skall vi drömma (en i sammanhanget väldigt ovanlig aktivitet må jag säga...) Det hade kanske varit bättre att köpa regnstövlar och paraply.
Killen som sjunger heter - om någon bryr sig - Thomas Forstner och säljer idag vitvaror i Innsbruck.

SOM EN BOLL I ETT FLIPPERSPEL

Det är inte lätt när man inte kan inse sina fel
jag är som en boll i ett flipperspel...aha-aaa
Längtar efter dig och nu står jag här utanför din dörr
När jag nu ringer på
Öppnar du då?
Eller vill du att jag skall gå?

Så jag ber dig...kom ut till mig

Woahhh...Eloise!
Är vi mer än bara vänner?
Så visa vad du känner och sen får känslorna bestämma
Eloise! Även vindarna kan vända. För mig är du den enda
Vår kärlek den är värd ett högre pris...ELOISE!!!

Väldigt få nyfödda flickor i Sverige får namnet Eloise. Det skall vi kanske vara glada för. 

Väldigt få svenskar utanför Göteborg kände innan 1993 till Casper (Solbränna+blond kalufs=folkpark) Jarnebring och hans vänner i Arvingarna.

Efter Grammisgalan på Berns samma år vet alla (även indiesnubbarna) vilka Arvingarna är eftersom Popsicle-gitarristen Fredrik Norberg önskar livet ur dem i "en tragisk bussolycka". För en tid kallas de spefullt för "Köravvägingarna".
 
Bandets mest kända låt som tävlade för Sverige i Eurovison Song Contest och kom sjua på 89 poäng är den ovan citerade; Eloise.

Texten är stark. Till att börja med. Innan något annat sägs...måste vi konstatera att texten är stark.
Insiktsfull, ångerfull men också...möjligen...hoppfull (även vindarna kan vända).

Sångarens älskade har uppenbarligen påpekat hans eventuella brister. Oavsett om han håller med henne eller inte vill han gå till botten med problemet. Och nu står han utanför hennes dörr. Och ringer på...öppnar hon då?
Ja...det får vi aldrig veta. Textförfattaren håller oss på halster under låtens svettiga tre minuter.
Är de verkligen mer än bara vänner?

Sant är i alla fall att Casper känner sig som en boll i ett flipperspel. Lysande metafor. Lysande rim.
Alla vet hur det känns. Man kastar sig fram och tillbaka, försöker hitta en lösning men möter bara motstånd och kastas ofrivilligt tillbaka till det ställe som man utgick ifrån.

Som att gå på tivoli i helvetet.

MÄSTERLIGT

Hon bubblade av frågor, jag svarade
Sen avbröt hon mej med sitt underbara leende

Att som Tomas Ledin gör här - rimma "svarade" med "leende" är genialt.

Att detta underbara leende hänger sig kvar blir tydligt inte bara av Ledins sätt att med rösten dra ut på det (han sjunger ett oerhört lååångt leeeeeeendeeee...) utan även att det rimmar just på det lite anspråkslösa och snärtiga "svarade".
"Svarade" fladdrar liksom bara förbi för att få ny kraft i rimmet...aha...hon svarade med ett sånt leende. Ett sånt där underbart leende....okej...vi fattar. Låten är förstås En del av mitt hjärta från plattan Tillfälligheternas spel 1991. 

REKLAMRIM

Fina fräcka flickor får F-musli till frukost
flera färska frukter, förvånande fräscht...
Är F:et på förpackningen förkortning för banan?
Nej, F:et på vår musli står för friskhet hela dan!

Denna reklamjingle från det tidiga 90-talet tycker jag är sensationell! Kanske är det det att jag alltid varit svag för allitteration. Här kommer bokstaven F verkligen till sin rätt. Lägg märke till avvikelsen; "banan"....som möjliggör det talangfulla rimmet!
Och varför i helvete skulle F:et vara förkortning för banan??? Obegripligt.

SJALALALALALALALA...SJALALALALALALAAAA

Jag mötte henne en tisdags natt
En klarblå natt i månens sken
Hon var på väg mot en taxi hem
Men jag tog min hatt
Och trolla' fram en skatt
En promenad genom stan
- - -
Ingen män'ska borde ensam va'
När man kan va' ett par i en sommarstad
På promenad genom stan.

Tjalalala ... heyheyhey

Stämningsfull, suggestiv och fötrolig är denna betraktelse över ett sommartidigt Halmstad.

Där går en flicka och en pojke...månen ser på när de tillsammans upptäcker staden....och kärleken.

Lägg märke till diktjagets fömåga att genom en hatt trolla fram en skatt som blir - föga oväntat - en promenad genom stan. Rytmen i strofen som samlar uttrycken "ensam va" och "Va ett par i en sommarstad" drivs självklart av musikens konstitution men blir textmässigt också en symbol för det som hela texten vill förmedla.

Snabbheten, längtan efter att leva (livet?) här och nu...just denna stund är speciell. När månen skiner, juninatten är het, Nissan far (floden...inte bilen..) och man tar sin hatt för att trolla...just här...just nu...vill man vara ett par i en sommarstad....känslan sitter kvar långt efter att låten slutat. Och låten är På promenad genom stan från plattan Mazarin av Per Gessle 2003.
Och ingen Gessletext är komplett utan lite shalalalalalalalala....

BLÖTA SLÄTAR

Där har jag fasligt sjå
med hennes spetsbehå
medans munnen letar
blöta slätar.
Ja det tar fyra sekunder
innan klänningen faller på spiselhällen.
På fyra sekunder går det i mina brallor.
Där sprack den kvällen,
snabbt är man en slagen hjälte som vill se Rapport.
Älskling, fyra sekunder, underbart är kort.

Det här är min favoritpassage i låten 4 sekunder med Magnus Uggla, från plattan Alla får påsar 1994.
Att rimma fasligt sjå med spetsbehå är fullständigt genialt. Nästan genitalt men inte riktigt.

Rimmen möts på ett oerhört fyndigt och roligt sätt genom hela låten...utom just "munnen letar, blöta slätar"...snacka om obegripligt nödrim.

KOMMER DU IHÅG DEN?

Jag minns det som igår fast det redan gått ett år ahah
för en sekund så fanns du här
jag kan se dig framför mig i mina tankar ser ja dig ahah
om du ändå vore här
Dina ögon var så blå men jag visste inte då att det skulle bli vi två
Sommaren i city 1990 kommer du ihåg mig?
Minns du vad som hände
minns du vad du sa när du träffade mig?
Kommer du ihåg mig 1990 sommaren i city?
Minns du vad vi var?
Minns du vad vi sa?
 
Så här snart två decennier senare framstår tjejbandet Angels hitlåt anno 1991 "Sommaren i City" som en riktig pärla. En ömtålig, skör, finstämd text om möten mellan människor på tröskeln till ett nytt decennium.
Att dessutom rimma på årtal tyder på en vilja att direkt plocka upp en textmässig stafettpinne från exempelvis Prince som rimmade på 1999 och Imperiet som sjöng om 1987 fyra år tidgare.


Texten når sin kulmen i raden "Kommer du ihåg mig 1990 sommaren i city" där låtens omkväde skruvas ytterligare ett varv och liksom attackerar från oväntat håll.
Rytmen, tempot höjs och blir till en attraktiv rimorgie i saknad, vemod och längtan men också minnen och begär.
En lysande svensk poptext!

JULKLAPPSRIM

Om polotröjor är din böjelse
säger jag som mannen på Tivoli;
-God förnöjelse!

Detta egenhändigt komponerade grötrim kan användas till alla julklappar. Frågan är om inte detta är det universala och ultimata julklappsrimmet. Visserligen avslöjar jag ovan vad som finns i paketet (förkastligt) men man kan också snirkla till det och vara mer svävande om man vill.
Byt bara ut andra ordet i första raden och rimmet kan passa lite var stans. Visserligen är det långt till jul men man bör ju fila på sina rim redan nu...i god tid, menar jag.

RIMMET SOM FÖRSVANN?

Det som hände mellan oss två
en gång för länge sen
e sånt jag inte glömmer
fast jag vet att det var fel.
Dina händer och din mun
som rörde ömt min kind
än idag så kan jag känna
när jag sitter här och minns.

Du försvann som en vind
tårar föll från min kind
kvar fanns ingenting utom din ring
Allt du lämnade kvar
var en tomhet så stor och helt total.

Kristianstadsbandet Lasse Stefanz har gett oss många odödliga rimklassiker genom (de sista ljuva?) åren...Detta är plockat från superhiten "Du försvann som en vind".  Finns även en jägarversion...den heter "Du försvann som en hind..."
Nåväl. Lägg märke till det haltande rimmet (versen rimmar inte alls men ger ändå sken av nån typ av logik) Detta märks mellan sjätte och åttonde raden (kind rimmar med minns...ehh...) och i refrängen vill man uppenbarligen få ihop kvar med total...märkligt...


FREDAGSMYS MED DECIBEL

image28
Kvällen är slut och vi har haft en trevlig stund
vid tv-apparaten
Kvällen är slut och sover gör familjens hund
och även undulaten

I det samma natten är här
vaknar hon som vi håller kär

En prinsessa vaknar
Och vi får höra om en stund
en aria med röst som bär

Miss Decibel, var får du alla ljud ifrån?
Vem har lärt dej alla höga toner?
En konsert, en aria i sovrumsvrån
Med en stämma som är ljus och klar

Miss Decibel, ja tänk en sådan röst du har
Den kan säkert ge dej miljoner
Vad du kan, ja tänk en sån resurs du har
Decibel, you gonna be a star

Det här är kanske den mest jordnära och träffande schlagertext vi någonsin haft i Sverige.

Långsamt och bit för bit klär upphovsmännen av de extravaganta skeenden och sällsamma aktiviteter som varje fredagskväll pågår ute i landet. Som mest pågår de i förstädernas villaområden där småbarnsfamiljerna firar att ännu en vecka med jobb, slit, dagislämningar och gråvädersångest tagit slut. Nu kommer fredagen. Nu väntar tv-kvällen, maten, drycken och det s.k fredagsmyset.

Lasse Holm och Kikki Danielsson målar i denna smått postmoderna efterkrigsbetraktelse bilden av svensk fredagskvällsidyll från tiden långt innan det att lådvinet kom in i bilden.
Låten; som framfördes av det glassiga dansbandet Wizex heter Miss Decibel och tävlade i Melodifestivalen 1978.

Välståndet var relativt högt även om en lågkonjunktur precis börjat att få effekter på samhället under denna epok. Regeringskriser och nattmanglingar; kärnkraft och skattepolitik var aktuella ämnen detta år då rikets styrande faktiskt kom att vila på en riksdagsminoritet av blott 39 folkpartister, ledda av statsministern, Ola Ullsten.

Men detta skulle dröja till hösten (den 18 oktober) 1978.
När Wizex sjöng sin ettriga hit var det fortfarande vinter, melodifestivalsändningen ägde rum på Cirkus i Stockholm den 11 februari. Inför en hänförd tv-publik framfördes nu sången om hur en liten flicka stör den annars så fridsamma idyllen.

I refrängen anar man det nyss sovande lilla barnet som plötsligt vaknar till. Det är detta flickebarn som av upphovsmannen Gert Lengstrand, får epitetet Miss Decibel. Det hela är väldigt sött och svårt att förargas över. Texten är både tidstypisk och väldigt, väldigt svensk. Så här är det. Precis så här ser tillvaron ut för många medborgare.

Samtidigt finns det självklart ett daterat skimmer av nostalgi över både låten, texten och framförandet.
Känslan av samhörighet, solidaritet, folkhem och idealism lyser starkt i textens inledning. Sover gör familjens hund. Men även undulaten.
Ingen varelse är för liten för att bli omnämnd av textförfattaren. Detta känns väldigt mycket 70-tal.
Få låtmakare skulle i dagens läge välja att ha med en burfågel eller något annat husdjur i sin text.

Tänk dig själv hur detta skulle låta:
Min collie har ett hjärta av snö så skört och vasst som skaren
och det smälter lika lätt som isen i drinken i glaset som hon lämnat i baren


Helt otänkbart.

VÄLKOMMEN TILL RIMBLOGGEN

Mattias Nilsson är mitt namn. Jag är en 33-årig mediamänniska från Skåne, nu verksam i Karlskrona.
Jag driver i vanliga fall NONSENSAKUTEN som du hittar på http://mattiascf.blogdog.se

På denna nystartade blogg; rimbloggen, tänker jag uteslutande samla rim från den svenska popuärmusikskatten.
Rim som är utom all sans...rim som får oss att skratta, gråta, stöna och vrida oss lite pinsamt i stolen.
Det finns en stor källa att ösa ur. Välkommen att bidra med ditt dåliga rim, plockad från en textrad.

Skriv gärna från vilken låt eller dikt som du hittat rimmet, vem som är upphovsman eller åtminstone vem som sjöng stycket i fråga och kanske även årtal. 
Du mejlar på [email protected]
RIMBLOGGEN STARTAR NU!  

Välkommen till min nya blogg!






RSS 2.0