DRÄNGARNA I FYLLECELL



Pelle, jag, Korken, Runes bror
Vi fick inte komma in, vi hade träskor
Jag hade visst plankat in precis bredvid en vakt
Jag flög med huvet före ut
De sa jag hade sagt
”Tror du jag är rädd för dig bara för du har skägg?
Jag kommer klättra in igen, uppför bajamajans vägg”

Jag tänkte inte gå hem ensam i kväll
Jag tänkte hitta nån, ta in på hotell
Dricka bag-in-box, äta revbensspjäll
Men nu sitter jag i fyllecell...

Rimbloggen har sagt det förut och nu säger vi det igen:
var noga med att INTE skriva din låttext efter att du inmundigat
alkoholhaltiga drycker.
Dock ett litet plus för valet av miljö. Tror inte att någon har sjungit
om Bajamajor sedan Carl-Anton skrev ett nödigt kantat om utedass 1984.
Låten - som heter Fyllecell - är en sen sak av Partilles svar på
Travelling Wilburys
, nämligen Drängarna.
Plattan kom så sent som 2006 och heter Himlen kan vänta.
Troligen får vi också vänta ett tag på nästa Drängarna-skiva.
Om det nu finns någon Gud...

SPELAR SVÄLTA RÄV, GÄSPAR LITEGRANN

Barnen sover, det är så stilla

Och vi vill inte sova än

Pratar lite, den gången, minns du?

Och dansar med varann igen

Spelar Svälta räv, gäspar lite grann

Hittar barnens Kalle Anka

Läser högt för varann

Letar i vår kyl, gör en snabb supé

Och då står ett barn i dörr'n och vill ha saft klockan tre

Barnen sover, det är så stilla

Precis som inga andra fanns

Över taken syns morgonsolen

Vi somnar tätt intill varann


I begynnelsen var Svenne Hedlund.
Och är fortfarande, visar det sig. Faktum är att Svennes celler slutade att dela på sig en dag i mars 1969 och allt sedan dess har han fått behålla samma, karaktäristiska utseende. Vad bättre är - han låter exakt likadant, står på samma, identiska scener som då (bl.a Folkparken i Årjäng, Kallinge Folkets Hus, Långtradarscenen på Piteå super och spyr och på andra, somriga festivalområden, oftast på ställen där högljudda karuseller eller Jerry Williams motorcykelkaravan gör sitt bästa för att överrösta musiken) och sägs även använda samma hårvårdsprodukter som då.


Svenne var som bekant karismatisk sångare i popbandet Hepstars under 60-talet. Bandet var mäkta populärt, hittarna var många och tonårsbrudarna hängde som klibbig spaghetti kring de långhåriga gossar som utgjorde bandets hjärntrust.


1968 anslöt sig dock en kvinna med konstnärsambitioner som listigt och på ett ytterst förslaget tillvägagångssätt lyckades bedåra den unge frontmannen så till den milda grad att hennes periodiska närvaro omsider splittrade bandet. Denna talangfulla kvinna (som föddes i Japan 1933) kom att spela......eh....nej...fel av mig. Det är inte Yoko Ono hon heter utan Charlotte Walker (född 1944) och kallas bland vänner, släkt, tivoliföreståndare och andra blott för det familjära Lotta.


Likheterna mellan å ena sidan John Lennon och Yoko Ono och å andra sidan Svenne & Lotta är få men de finns som sagt. Bägge är två till antalet, bland annat. Något fotografi som visar Svenne & Lotta spritt språngande nakna framför kameran lär dock inte finnas officiellt. Nu behövs ej heller detta då parets texter (som synes) är så här nakna och självutlämande;

Spelar Svälta räv, gäspar lite grann

Hittar barnens Kalle Anka

Läser högt för varann


Det där med splittringen stämmer dock. Hepstars försvann och medan Benny Andersson ägnade stora delar av 70-talet åt att turnera världen runt med ABBA, slumpade det sig så att Svenne (tillsammans med sin fru Lotta) fick spännande spelningar de också. Långa, svettiga spelningar i Malugn, Boden, Hovmantorp, Bollnäs och Varberg. För att bara nämna några glittriga ställen.


Förutom att paret i kvällsolens sken sjöng om en smällande boomerang på både svenska, engelska och rätoromanska hände det sig att man stoppade in sånger som den ovan citerade. Den heter alltså "Barnen sover" och inte "Min elektron har lång bindningsenergi" som en kärnfysiker från Åtvidaberg en gång trodde i en insändare.



RÖKT GÖK MED LÖK



Jag gick på en restaurang häromdagen men personalen helt skräckslagen vart
Jag ville ha något gott uti magen så jag beställde min lyx-à la carte

Jag vill ha rökt gök med lök
Ho ho
Men servitrisen hon sa
”ni mår nog inte så bra”
”Jo, jag vill ha rökt gök med lök
ho ho

Och vill ni rätt mig förstå, jag vill ha fjädrarna på

Hovmästarn buga och sprang ut till skogs sen
Och han tog med sig sin ollonpistol
Gökar det hade han ej i frysboxen
Jag bara väntade lugnt på min stol

Hur gick det sen för stackars Thore Skogman? Jodå. Hovmästaren återvände. Med en gök.

1963, när det rödhåriga och busiga yrvädret Skogman just skrivit klart sin 324:e sångtext, översköljdes han plötsligt av en oförmodad förtrytelse.
Varför skulle han ständigt vara den som sattes att förvalta en skiljaktig typ av småputtrigt folkhemsfabulerande när fyra långhåriga britter från Liverpool kunde skapa en sådan uppståndelse med texter som brann, skaldestycken som utmanade och versrader som ångade av erotik (please, please me, för att bara nämna någon) .

När Skogman en morgon satt vid sitt lilla frukostbord med den hemtrevligt rödvitrutiga duken, bestämde han sig därför.
Han skulle skriva en likadan text.
En sång om äkta känslor, passion, flammande begär och förtätad lust.

Resultatet blev Rökt gök med lök.
Från början hade dock Thore tänkt sig att låten skulle heta "En rök, ett gök och en lök" men när denna text presenterades för skivbolaget uppstod en dispyt.
"Det blir omöjligt att få låten spelad i radio, Thore, om du envisas med att låta texten kretsa kring sängrökning, kopulation och stora bröst. Inte ens CG Hammarlund kommer att vilja spela låten" lär marknadschefen för skivbolaget Decca; Reinhold Hottman, ha sagt i samband med diskussionerna kring utgivningen av sången, i oktober 1963.

Skogman var dock envis och fortsatte under hösten detta år att driva sin konstnärliga integritet mot nya, djärva mål. Han skall enligt uppgift bl. a ha krossat grammofonskivor i en telefonkiosk utanför Hedemora strax innan advent detta år.
Slutligen förlorade han dock mot etablissemanget och började ändra stora delar av texten till en mer familjeanpassad lyrik. Meningen "tänk dig skumpa med magen och snabbt på din rumpa få fart" 
ändrades exempelvis till "jag ville ha något gott uti magen så jag beställde min lyx-à la carte" 


Dock lät Skogman vissa rester av textens ursprungliga karaktär leva kvar. Självklart den s.k göken, nu förvandlad till någon typ av obskyr maträtt.
Men även hovmästarens "ollonpistol" sägs enligt legenden anspela på textens tidigare, betydligt snuskigare beskaffenhet.

MÅSARNA SKRATTAR SIG HESA


Du tog ifrån mig hämnden,
jag aldrig velat ha.
Jag kommer aldrig glömma
hur jag hatade den stad.

Åååå Magaluf....

Måhända är jag överkänslig och ni får förlåta en sensitiv natur men är det inte så att det som Enskedes svar på Terence Trent D' Arby här visar prov på är ett klassiskt nödrim?
Till att börja med är "ha" och "stad" möjligen godtagbart av FN men inte i några andra, av mig erkända instanser.
Det är smärtsamt uppenbart för varje hyfsat nykter betraktare av denna citerade del av texten att stad skall skrivas i bestämd form singularis. Staden. Den staden. Nämligen Magaluf...ehh....

När sedan detta ord framsjunges iförd exakt en sådan rosa Vanheden-hatt som Orup bär i videon till låten kan man möjligen för rytmens skull acceptera ett vardagligt "stan". Å, som jag hatade den stan....låter fullt korrekt.

Men såsom Orup här istället väljer (?) att göra, dvs att låta subjektet återges i sin grundform, ger texten något av en dansk touch. Mycket kosmopolitiskt och exotiskt.

Det är kanske det som är tanken.
Denne lille mand....er en tilsyneladende forebillede .






RSS 2.0