KOMMER DU IHÅG DEN?

Jag minns det som igår fast det redan gått ett år ahah
för en sekund så fanns du här
jag kan se dig framför mig i mina tankar ser ja dig ahah
om du ändå vore här
Dina ögon var så blå men jag visste inte då att det skulle bli vi två
Sommaren i city 1990 kommer du ihåg mig?
Minns du vad som hände
minns du vad du sa när du träffade mig?
Kommer du ihåg mig 1990 sommaren i city?
Minns du vad vi var?
Minns du vad vi sa?
 
Så här snart två decennier senare framstår tjejbandet Angels hitlåt anno 1991 "Sommaren i City" som en riktig pärla. En ömtålig, skör, finstämd text om möten mellan människor på tröskeln till ett nytt decennium.
Att dessutom rimma på årtal tyder på en vilja att direkt plocka upp en textmässig stafettpinne från exempelvis Prince som rimmade på 1999 och Imperiet som sjöng om 1987 fyra år tidgare.


Texten når sin kulmen i raden "Kommer du ihåg mig 1990 sommaren i city" där låtens omkväde skruvas ytterligare ett varv och liksom attackerar från oväntat håll.
Rytmen, tempot höjs och blir till en attraktiv rimorgie i saknad, vemod och längtan men också minnen och begär.
En lysande svensk poptext!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0