HJÄRTAT DUNKAR SOM ETT PÄRONBÅL



Snabba blickar i en spegel
Vinden fyller tomma segel
och hjärtat dunkar som, funkar som ett päronbål
Ut med plåstret in med stinget
Spara på adrenalinet
Nu gäller det att ta tillvara
varje dyr sekund
Ögon som förför mig och som rör mig
Oh du gör mig vild och vacker
du gör mig vild och vacker
vivivild och vacker

Det krävs en försvarlig mängd mousserande vin,
lite konjak, en skiva lime, lite myntablad, saft och kanske några skivade päron
för att svänga ihop ett rejält päronbål.

Exakt vad som krävs för att slutgiltigt förstå den här texten (Björn Skifs Vild & Vacker från 1985) är lite svårare att förklara.
Möjligen bör man besitta en slags kosmopolitisk och konstnärligt eruptiv livsfilosofi skapad i Dalarna.
Det underlättar måhända också om man legat etta på USA-listan, uppträtt i platåskor och vikingahjälm samt dragit ordvitsar tillsammans med Arne Hegerfors.
Heter man dessutom Bengt Palmers blir det troligen också mycket lättare att förstå hur snabba blickar
i en spegel
kan kopplas ihop med ett par tomma segel.
Den stora massan av mediekonsumenter hittar nog inte något egentligt samband.
Annat än att det rimmar.

En gåta är det också, åtminstone för mig, hur man sparar sitt adrenalin genom att rycka bort ett plåster.
Att offra något läkande till förmån för något "stingande".
Jag skulle då känna ganska mycket adrenalin pumpa under en sådan utövning, det kan jag garantera.
För att sammanfatta; texten är aningen svårtolkad och diffus.
Björn Skifs däremot är gemytligt vild och förtjänstfullt vacker.

Det ryktas också om att Björn Ranelid vill spela in en coverversion av låten. I den obligatoriska videon till hans version skulle den store titanen självklart filmas med ett piskande hav, några klippor och en solnedgång i bakgrunden.
 
Slutligen; till dig som lite råddhågset suttit och undrat kan jag komma med ett lugnande och positivt
besked.
Jo.
Det går att ladda ner låten som ringsignal till sin mobiltelefon.

Kommentarer
Postat av: Ozjeppe

Står det verkligen päronbål i texthäftet? Ska det inte rimligtvis vara päronBOLL som man boxar på, tro? Då blir i alla fall metaforen begriplig, dock inte mindre usel! Håller annars med - exakt vad f-n betyder "ut med plåstet, in med stinget"?

2009-04-29 @ 16:43:12
URL: http://icestormcity.com/ozjeppe

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0