ÄR HJÄRTAT GLATT GÅR ALLT MED SKRATT



Vi vissla lite grand
Då städar vi tillsammans bäst
Med flitig tass och hand
Och gnolar man ett slag
Då går det fort
Snart är det gjort
För sång ger friska tag

Å kvasten far med hast
men tänk dig att din kvast
är den som du har kär då glömmer du
bekymmer och besvär

Nu visslar vi ett slag
är hjärtat glatt går allt med skratt
nu visslar vi ett tag

Begreppet städmusik kommer sig av att man som hemslavinna fordomdags benyttjade melodiradion som enda sällskap när man rengjorde sin 60-talistiskt slimmade lägenhet komplett med mosaikmönstrade köksbänkar, rosa kaffetermos på det av Bruno Matsson designade bordet framför tv:n och raketost i det bulliga kylskåpet.

En distinkt doft av cigarr hade lagt sig till rätta i tamburen, det var oftast denna man ansträngde sig för att vädra ut. Till vilken nytta, kan man fråga sig.

Då barnen var nere och lekte med Vällingby Centrums allra mest förtjusande och av staten kontrollerade åkattraktioner satt kanske maken med sin hatt och monokel och arbetade strängt upptagen med sina kamrerssysslor.
Efter jobbet tände han en ny cigarr och hävde eventuellt några stop öl, innan det var dags att ta tunnelbanan hem.

Kvar i hemmet var mamman med sina skurhandskar och sin storblommiga städrock. Hon gick runt med en dammvippa medan melodiradion spelade och sjöng. Thory Bernardhs, Carli Tornhave, Östen Warnerbring, Siw Malmkvist och Harry Brandelius, för att bara nämna ett fåtal av de supernovaliknande stjärnor som i denna fjärran dåtid blinkade på den svenska pophimlen.

En av dem kom från Norge och skulle senare lägga hela världen för sina fötter och jag tänker då inte på Grynet Molvig.
Fast man skulle kunna frestas till att tro att just så vore fallet, ty många var de artister som blev erbjudna låten "Vi vissla lite grand".
Först gav man låten till Ulla Sallert som dessvärre tvingades tacka nej pga av rid-VM i Stuttgart där hon skulle invigningsuppträda. Då gick turen till Kjerstin Dellert som även hon avböjde med hänvisning till den goda smaken.
Den unge Stefan Demert erbjöds låten men han fick ett engagemang som pausunderhållning hos IOGT:s julkabaré så han kunde ej genomföra inspelningen.
Även Uri Geller tackade nej och slutligen var Gellert Tamas helt ute ur bilden (mycket beroende på att låten kom 1971) varpå den unga och vackra Anni-Frid Lyngstad (Frida) var den som till slut spelade in denna klassiska sång om städning.

Rengöring är ju annars ett bortglömt ämne inom populärmusiken. Jag kan på rak arm enbart påminna mig alster som Siw Malmkvists Mamma är lik sin mamma med ett snarlikt tema; låten kom några år innan Fridas hygienhit.
Även om en del påstår att Susanne Alfvengrens När vi rör varann på ett subtilt sätt handlar om att dammtorka.

Själva texten till denna sugande (nästan dammsugande) pop-pärla tar upp två teman - att städningen underlättas väsentligt om föremålet för utförandet (dvs den som städar) visslar på en liten melodi.
Det går även bra att gnola, påstås det.

Tes nummer två handlar om att hemmafrun i stunder av grå ensamhet och vardagstristess bör föreställa sig sopkvasten som varande den hon älskar och håller kär; underförstått maken.
"Då glömmer du bekymmer och besvär" sjunger Frida.

Tänk om det vore så enkelt.

Kommentarer
Postat av: Eva

fnissar precis vad jag behövde för att kunna dra på smilbanden efter en sugig dag. Tack!

2008-12-04 @ 19:54:21
URL: http://sometimesalways.blogg.se/
Postat av: Rimbloggen

Tack själv, Ewa. Vad kul att även du uppskattar fina texter.

2008-12-04 @ 21:51:24
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0