MIN NYA HEMADRESS

image39
Jag har längtat så länge så jag tog min chans
Jag ville flytta nån annanstans
Ikväll är det party, jag flyttar in
Så följ med mig hem på ostron och vin
Oh uh oh uh ohh, jag har party ikväll
Oh uh oh uh ohh, om du vill får du gärna följa med

När staden krymper och du känner dig less
Sök upp mig på min hemadress

World wide web
World wide web
Här lever jag lycklig, här finns ingen stress
Här är min nya hemadress

Ta med dig vänner till ett häftigt place
Surfa hem till mig i cyberspace
De vildaste drömmar vi hade förr
Kanske finns här bakom min öppna dörr

Det är en eggande tanke att som total novis sätta sig ner och försöka beskriva ett skeende, en händelse eller en företeelse. Man kastar sig hejdlöst ut i en värld man bara hört andra människor prata lite förstrött om. Man är inte helt säker på vad det handlar om men man har lyckats snappa upp enstaka ord och uttryck, hittat en typ av jargong som uppenbarligen präglar den samvaro dessa individer har gemensamt. De utvalda, den innersta kretsen, de initierade, de som hänger med i nya trender, snappar upp nya begrepp och ständigt omprövar sitt liv och sitt beteende.

Den norskättade dansbandskungen Nick Borgen tävlade 1997 i den svenska melodifestivalen med den postmoderna, silverstrålande, Arthur C. Clarke-inspirerade låten World Wide Web. Den hade helt uppenbart skrivits med tanke på den superdator kallad HAL som finns med i Clarks roman År 2001 - ett rymdäventyr.

Datorn som redskap men även datorn som vän, och i förlängningen möjligen ovän. Eftersom en schlagerlåt bara får vara tre minuter lång, hann Borgen aldrig komma till det där skräckscenariot, nämligen det att hans dator tar över tillvarorn helt och hållet, tuggar sönder hans syntetiska dansbandstrummor och spyr kadmium över hans cowboyslips. Under låtens gång är Borgens dator alltjämt en snäll och sällskaplig själ som låter honom surfa fritt och besöka "de vildaste drömmar vi kanske hade förr", vad nu det kan anses betyda. Nåt snusk är det säkert.

Och självklart surfar Borgen på det s.k world wide web, på det världsomspännande datanätverket internet ute i den digitala rymden a.k.a cyberspace. Det är där ute han finns. På sin "nya hemadress".
Till skillnad då från att öppna pappersbrev med allt vad det kan innebära av stress; att böja sig ner, lyfta upp ett kuvert, öppna detsamma, ta ut det innanför liggande pappret och läsa, tar nu Borgen och lutar sig lugnt tillbaka i sitt World Wide Web. För där "finns (som bekant) ingen stress".
Huruvida Borgen med sina dokumenterat goda kunskaper om datorer även tankar hårddisken rent fysiskt med "ostron och vin" förtäljer inte texten, det ligger så att säga på ett mer filosofiskt plan.

Sant är åtminstone att låten kom 9:a av 12 tävlande bidrag på 26 poäng anno 1997.
Och att World Wide Web populärt förkortas www.

Tror jag.
Måste ringa Nick och kolla.


Kommentarer
Postat av: Ozjeppe

Åhh, vilket genomskinligt, pinsamt klämhippt försök att rida på ett nytt fenomen man inte kan nåt om. Tankarna går osökt till Magnum Bonums "Skateboard"... Bra slaktat!

2008-02-19 @ 11:54:33
URL: http://ozjeppe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0