BUGGA LITE, FESTA LOSS


Sluta, nu får det vara nog, så sluta
Du är kanske lite ung förstås
Visst kan det låta lite komplicerat
Men vi vill bara bugga, festa loss

Står tiden alltid still, vid varje rendez vous?
Skaffa egen lya, vadå i mitt hjärta vill du bo?
Vadå styra känslor, har du körkort och ratt?
Du brinner alltid av saknad, du är ju helt besatt

Det finns ganska många som påstår att denna text egentligen var ett beställningsjobb från FRA, Försvarets radioanstalt.
Frasen "vi vill bara bugga, festa loss" leder självklart också tankarna till det Orwellska samhälle som Sverige håller på att skapa.

Dessbättre är det inte storebror som ligger bakom detta projekt.
Frågan är väl snarare om någon låg bakom det när det begav sig (2002) och om vederbörande idag spontant skulle resa sig upp och erkänna detta förhållande.

Texten är hämtad från ett av 2000-talets starkaste schlagerframträdanden.
En dokusåpig (sopig??) tv-kändis (idag sorgligt bortglömd) vid namn Molle Holmberg gjorde gemensam sak med gamla primadonnan Ann-Louise Hansson i låten Sluta som faktiskt tävlade (det handlar alltså inte om någon pausunderhållning) i Melodifestivalen.

Dessa båda finns alltså avfilmade från evenemanget och kan idag dessvärre inte svära sig fria från medverkan.
Det är därför det är långsiktigt smartare att vara textförfattare än estradör...textförfattare glöms bort och slipper stå till svars för rader som "vadå styra känslor, har du körkort och ratt? Du brinner alltid av saknad, du är ju helt besatt" sex år senare.
Men nog är det en kul anekdot att berätta på herr- eller damtoaletten.
-Du...minnsch du den där låten med Molle och Ann *hick* Louise Hansson? Sluta?
-Öh? Va? Nej...vad då?
-Schluuuta...
-Jag har inte gjort nåt...
-Den hette så...Schluuta. Det var jag....det var jag som skrev den.


Kommentarer
Postat av: Ozjeppe

Hahaha, oj jösses- jag tror fan ett nytt bottenrekord kan vara satt i textmässig uselhet... Den här missade jag helt när det begav sig, tack för att liket grävdes upp!

2008-09-08 @ 09:43:29
URL: http://ozjeppe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0