BENEN PÅ BORDET Å ÖLEN I HANDEN


1986 det var då jag föddes
o för pappa gällde det att glaset höjdes
festdagarna va fredagar för pappa
full satt o snacka medans jag sög på nappar
1993 då börja jag i ettan
nu drack han inte fredagar utan hela veckan
benen på bordet o ölen i handen
jag tror han har glömt när jag fick första tanden
morsan hade de bull
såg han hela tiden full
hon fick se till honom så han inte föll omkull
man kan säg att hon redan va trött i första ronden
tiden gick hon blev gravid andra o tredje gången

Att alkoholismen i Sverige är ett samhällsproblem är sedan länge känt.
Vad som förvånar mig är att mycket av den svenska hiphopen inte diskuteras
i termer av just samhällsproblem.
Vi borde tydligare fokusera på det omoraliska och rent fördärvliga i att rimma
pappa med nappar, att rimma ronden med gången
och dessutom vara så infernaliskt fräck och burdus att man kör ett trippelrim
som byggs upp av orden bull, full och slutligen frasen föll omkull.
Den ytterst ansvarige för denna självupplevda och socialrealistiska drapa heter
Lilleman.
Låten heter Vart tog pappa vägen?
På detta har jag inget svar.
Jag vill istället kontra med en motfråga:
På ett ställe längre fram i texten rappar du "tiden gick och spriten blev en
vanesak
han drack och glömde nästan att äta mat"

Visserligen är skånskan grötig men hur jag än försöker får jag inte vanesak
att riktigt rimma med mat.
Min fråga till Lilleman blir därför: den 23:e december brukar vi träffas och
ha rimstuga inför julafton i vår familj. Du med din fantastiska förmåga att
hitta rim där ingen annan ser dem är hjärtligt välkommen. Vi behöver dig!
Kan du komma?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0