FÖRSVUNNEN ASTRONAUT


Här, långt bort från dag och natt
Utan nån kontakt
I ett skepp jag stal från rymdstationens vakt
Jag ser, kometer utanför
Jag är din rymdchaufför
En nyförälskad radioamatör

Hallå, hallå
Det här är X22
Jag söker efter dig
Jag anropar försvunnen astronaut
Hallå, hallå
Och visa att du finns
Jag vet att du kan höra mig
Jag anropar försvunnen astronaut
Hallå, hallå

Egentligen är det ju makalöst egendomligt att inte David Bowie har stämt brallorna av Hanna Hedlund eller snarare den som är ansvarig för ovanstånde text.
Låten Anropar försvunnen från den svenska Melodifestivalen 2000 är ju en uppenbar renommésnyltning på Bowies klassiker Space Oddity från 1969.
I sin låt skildrar Bowie hur Major Tom lämnar jorden för att aldrig mer komma åter. "Here am I floating in a tin can, far across the world. Planet Earth is blue and there's nothing I can do" som texten så brutalt konstaterar.
Lika mycket som raden "planet Earth is blue and there's nothing i can do" lyser med sin flagranta genialitet, lika lite hittar man någon eminent beskaffenhet i rader som exempelvis "
jag ser, kometer utanför
Jag är din rymdchaufför, en nyförälskad radioamatör".

Det här schlagerbidraget lever väl idag mest kvar som kuriosa och Hanna Hedlund syns numera mest i rampljuset såsom varande Martin Stenmarcks livskamrat.
Så är det. Tiderna förändras. Fokus flyttas.
Fast visst kan man sakna svunna tider.
Förlåt mig om jag hellre drömskt sluter ögonen och minns X15, den färgglada isglassen.
Den skulle jag vilja anropa.

X15 är i förhållande till X22 inte lika urvattnad.

Kommentarer
Postat av: Vita Brevis

Själv tänkte jag på X9, det litterära magasinet med bilder på Modesty Blaise som klädde av sig under diversa genomgångar av trixiga manövrar (i badrummet pga avlyssningsrisken) med Willie Garvin. Fast glassen var också god

2008-05-12 @ 22:04:14
URL: http://vitabrevis.bloggagratis.se/
Postat av: daggis

låten och texten: hallå x22 !



texten är genial helt enkelt enligt mitt tycke..

både kul och humoristisk..

- skitbra låt !!



dessutom klart bättre än Bowies trötta text..

2008-10-24 @ 17:43:42
Postat av: Rimbloggen

Daggis: Mmmm..du har nog rätt. Bowies låt är möjligen något mera suggestiv...

2008-10-24 @ 19:06:57
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0