SOM EN ÖPPEN VILDROS

image53
Vi kan blunda bort allting trist och grått med en erotisk dos
Inget annat nu, inga spår av tid och rum
Får jag komma in när du öppnar dig som en vildros?
Kan du visa mig runt ditt vackra land en stund?

Här ovan syns blott en liten del av den väldiga textmassa som den glade musikalgycklaren Tommy Nilsson gett ifrån sig under den trevande titeln Vill du ha sex?
Låttexten var aktuell för några år sedan i en omröstning gällande Sveriges sämsta låttext som P3 arrangerade.
Tävlingen vanns dock av Martin (Fiskar som viskar).

Jag tycker att Herr Nilsson får ta en hel del oförtjänt skit för dessa stackars rader. Tvärtom tyder de väl på en blossande lyriker? Ett bultande hjärta som slår någonstans därinne bakom silverkedjorna och bröstkorgens hår?
Tommy Nilsson har tidigare anspelat på det sexuella.
Vem minns inte Öppna din dörr? En klart imperativ till skötet...ett vokativ till kvinnan.
Eller låtar som Too many expectations och En kvinnas man - eller varför inte Din skugga på mitt täcke och den närmast klassiska sången inom tantrisk sexualitet; Allt som jag känner.

Inspirationen till ovan citerade slagdänga är dock helt klart hämtad från Ledin. Ständigt denne Tomas Ledin.
Han är för svenska musiker med schlagerambitioner vad Bob Dylan är för alla andra.
Ledin är urkällan. Ledin har i sin ömsinta betraktelse om Isabella (hon, den sensuella) diktat följande: "det är för sent att avbeställa min erotiska sufflé."
Tommy Nilsson sjunger: "med en erotisk dos".
Uppenbarligen hänförd och starkt influerad av sin store maestro; Tomas Ledin.

Denna inspiration syns även på andra plan. "Släck alla ljus!", sjunger Ledin.
"Inga spår av tid och rum", sjunger Nilsson.

Influenserna syns även mot slutet där en annan Ledinparafras sticker fram.
"Kan du visa mig ditt vackra land en stund?", sjunger Tommy i sin låt.
"Det blir en dag på stranden", sjöng Tomas Ledin.

Antydningar, blickar, andetag, blå blå känslor i natten, dina färger var blå....just nu...en dag...vi skall gömma oss i varandra...

Till slut vaknar man kallsvettig ur denna erotiska feberdröm och kan ej skilja dem åt.
Slutligen kommer man dock till sans och inser att Nilsson är den av de två som har mest hår på huvudet.

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

HAHA!

2012-04-26 @ 22:50:31
URL: http://sexnolltva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0