VÄNTAR I FÄBON


Är du kär i mig ännu, Klas-Göran?
Har du kvar dina känslor för mig?
Jag går här på fäbon och väntar
Å jag har mina känslor för dig

I Amerika så tänkte du starta,
en fabrik för att göra pastej,
men till det fodras pengar, Klas-Göran
Och dom lånade du utav mig
Kanske tveka jag lite,
men att den var ljuv
Och att det där som du sa om kärlek tog skruv

Den svenska fäboden är en central del av vårt kulturella arv. Fostrade som vi är ur en landsbygdstillvaro där "själv är bäste dräng", "en ann är så god som en ann" och där vår kollektiva tittglugg mot omvärlden har snickrats av Gustav Vasa, Martin Luther, svensk nykterhetsrörelse och över 100 år av svensk socialdemokrati, är det inte konstigt att vi å ena sidan fascineras av det stora landet USA, å andra sidan helst stannar hemma i fäbon, hemma i tryggheten och värmen från djuren istället för att riskera allt over there.

Det fanns dock en tid då många svenskar inte kunde välja värmen från djuren utan tvingades av fattigdom, skatteskulder eller simpel nyfikenhet att emigrera till USA.
Sök via google på Wilhelm Moberg eller Dolph Lundgren om du vill läsa mer om den svenska utvandringen till Amerika. För det är om denna emigration som låten Är du kär i mig ännu, Klas-Göran, handlar.

I låten - som gjorts klassisk av Lill-Babs och vars text skrevs av Stikkan Andersson - möter vi åter en av dessa jäntor på vars axlar stora delar av allmogesamhället vilade, de s.k fäbodjäntorna.
Något som inte minst klargörs i filmen Fäbodjäntan från 1977, en av svensk films verkligt stora stunder - rullen fick tämligen omgående en vältalig publik men blev snöpligt nog utan någon Guldbagge året därpå, trots att den var favorittippad.

Anderssons text angriper dock fäbodjänterna från en annan position. Här handlar det om alla de olycksaliga jäntor som sommartid förälskade sig i diverse drängar.
Unga män som sedan - likt Klas-Göran - tvingas utvandra. Och lämna jäntorna med förhoppningar som alltför ofta krossades. Pengar skulle Klas-Göran skaffa genom att starta en s.k pastejfabrik, kan vi läsa i texten.
Kanske tveka jag lite, men att den var ljuv, syftande då på själva pastejen får vi fömoda. Och sådan vill ju alla ha.
Dock får vår stackars jänta inget svar från sin Klas-Göran.
I ett avsnitt av texten får vi reda på att Klas-Göran fått låna jäntans möbler, bl.a en madrass innehållande "både bankbok och pass".

Där har vi kanske en del av förklaringen till varför Klas-Göran har sjappat och lämnat henne i sticket.
Passet kom kanske väl till pass när Klas-Göran eventuellt bytte kön, antog sig rollen som fäbodjänta (aka svenska flicka) och började försörja sig såsom ladyboy på någon nedgången sylta i utkanterna av New Jersey.

En förklaring som låter minst lika rimlig som den att han skulle starta en pastejfabrik, om du frågar mig.


Kommentarer
Postat av: Joakim

Skön blogg vad tycker du om min Ha de gott //Spanarn



http://hygienkonsult.blogspot.com







2008-05-12 @ 00:59:50
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: Lasse

Äntligen en vettig analys av Stig Andersson vackra dikt "Är du kär i mig ännu; Klas-Göran?" I snart 50 år har folk gjort sig lustiga över texten som i själva verket handlar om stora, filosofiska frågor: Sveket, livslögnen, ensamheten. Med den suggestiva texten har han ställt frågorna på sin spets och det är upp till var och en att ta ställning.Ingen kan gå oberörd från den texten.

2008-05-12 @ 15:43:06
Postat av: Rimbloggen

Joakim: Tack. Din blogg verkar...annorlunda. Gillar den här tävlingen du kallar för "gissa ljudet för bövelen." Att dessutom ha ett projekt kallat "jag skall börja röka" passar min känsla för motvalls-humor.



Lasse: Kan bara instämma. Är det Lasse Berghagen, månne? I vilket fall; välkommen!

2008-05-12 @ 18:00:06
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/
Postat av: Lasse

Nej, inte Lasse Berghagen men hoppas jag är välkommen ändå. Vid en andra genomläsning avdikten upptäckte jag ett textfel. Andra raden nerifrån skall lyda "men natten var ljuv". Det var väl kanske därför som Barbro Svensson kunde framföra visan med sådan inlevelse, med självupplevda livserfarenheter. Vem vet, hon kanske också med bravur skulle kunnat spela huvudrollen i den ovan omnämnda filmen Fäbodjäntan?

2008-05-16 @ 16:45:46
Postat av: Mattias

Tack Lasse!

Det där med natten förklarar ju åtminstone vad som är subjekt inför adjektivet "ljuv".

Det klarnar en del. Usch. Det här är ju en snuskig text. Var kommer pastejen in? Menar inte bokstavligt.

2008-05-19 @ 08:29:51
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0