LEVANDE CHARADER



Vem är du?
Vem är jag?
Levande charader
spelar alla roller så bra
Ingen kan väl ana nått
ha förstått
när det gäller kärlek
är det dig som jag vill ha

Vem är du?
Vem är jag?
Kan vi få kontakt nu
genom hjärtats telegrafi
om jag söker sanningen
får jag den
sänder dig signaler
genom telepati
- - -
Kärlek
Det måste va kärlek
Är det kärlek?

Ja
Eventuellt

Det finns en viss form av lyrik som när man hör den framföras, går raka vägen in i hjärteroten utan att passera hjärnan, på sin väg ifrån trumhinnorna.
Detta kunde exempelvis Hasse Alfredson intyga redan 1976 när han skrev sin klassiska limerick om kvinnan i Gränna som kunde spänna sin stjärtmuskel så pass att hon däri kunde strypa en ål och likaledes vässa en penna.
Varje kväll skrev Alfredson nya limerickar i Svenska Ords revy Svea Hund på Göta Lejon. Hasse har efteråt sagt att de flesta gick hem hos publiken men skulle någon limerick inte riktigt landa, kunde man alltid plocka fram den om kvinnan i Gränna, varpå publiken omedelbart och kollektivt vred sig av skratt.
I den samling av limerickar från Svea Hund som gavs ut efter att revyn var färdigspelad, listar Alfredson andra, klassiska stycken av poesi som för alltid kommer att kännas som små slag av klarsyn, mitt i solarplexus.
Han nämner bl.a "Den blomstertid nu kommer", "Jag köpte min kärlek för pengar" av Gustaf Fröding och "Über alle gipfeln" av Goethe.

Jag skulle vilja lägga till Högt över havet med text och musik av Lasse Holm och iskall sång av Arja Saijonmaa på den där listan. Låten hade sitt uruppförande i samband med Melodifestivalen 1987.
Sättet som Arja sjunger på, hur hon liksom hackar sig in i själva textens blottlagda kärna och öppna sår, hur hon teatraliskt suger märgen ur Holms text, förstärker enbart bilden av en riktigt finstämd och särpräglad lyrik.
Nästan alla som var tillräckligt gamla då det begav sig, känner genast igen öppningsstrofen.
Vem är du? Vem är jag? Levande charader.
Holm tar tillvara Saijonmaas etablerade duglighet som tolkare av den chansonkultur som främst emanerar från Paris bakgator eller Åbos dallrande nattkaféer.
Texten rymmer så mycket längtan, så mycket sårbarhet och sådana underbara, tekniska metaforer..."sändare och mottagare, samma kanal", men även impressionistiska bilder med klar konstnärsfeeling: "Jag är natt, du är dag, liksom sol och vatten, vindar på ett stormande hav.."
Man ser en målning av Van Gogh framför sig; feta penseldrag, starka färger, bubblande skum på ett stormande hav.
Uppbrott och svårmod. Förändring och tappad livsgnista.
Ämnen som Arja är van vid att tolka.

Dessa sånger har etablerat henne i folkhemmet men trots den kommersiella framgången 1987 har hon inte lyckats nå dithän på senare tid. Du kanske minns den mediastorm som utbröt i vattenglaset häromsistens när Arja offentligt bröt ihop för att hon förvägrades delta i SVT:s Allsång på Skansen.
Något hon har beskrivit som sin största besvikelse i livet.
Efter detta offentliga snyftande togs hon som bekant till nåder av programmakarna. Frågan är om detta var så klokt. Om allsången verkligen är rätt forum för Arja.

Tänk dig själv. Solen strålar från en klarblå himmel. Ute på fjärden tuffar små vita båtar på i stilla mak. Segel skymtas vid horisonten. Det glittrar och glimmar i vattnet. Seglora kyrka står där så ståndaktigt när den tusenhövdade publiken sluter upp. Barnfamiljer i pastellfärger, piercade tonåringar i tajta byxor, raden med rullstolsburna, glada pensionärer som taktfast klapprar med sina löständer, solbrända stekare från Stureplan i rosa pikétröjor och vita byxor samt guldkedjor klappar förstrött i händerna. Värmen vibrerar i luften och Anders Lundin har just dragit ett skämt om grodyngel i groggen, i publikhavet skrattar Claes Elfsberg med vita tänder och knaperstekt solbränna, från scenen hörs plötsligt en röst som ekar ut på klockren finlandssvenska:
-JAG VILL TACKA LIVET. DET HAR GETT MIG SÅ MYCKET....

För det är trots allt så vi vant oss att uppleva henne. Ja...just det. Hon säljer bastulinnen, lekdansar i TV4 och pratar en del om Unicef också.

>>>>Rimbloggen - som produceras i Karlskrona - finns nu även på bloggkartan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0