VARKEN SVÅR ELLER HAL



Jag vill inte förklara mig
vill inte stå upp för mina ideal
inte heller försvara mig
vill varken vara svår eller hal
så vad vill jag då
det är enkelt att förstå
jag vill bara sitta här med benen i kors
och varför vill jag det
det är inte svårt att se
för att du sitter bredvid förstås

I mitten av 90-talet brukade folk fråga Lisa Ekdahl följande:
Snälla berätta för oss – varför har du benen i kors?
Är det för att du är blond, brådmogen men samtidigt så charmigt oskuldsfull?
Är det för att du gillar imposant jazz och svårförståelig fransk poesi från 20-talet?
Är det för att du ofta syns sittande på Hannas krog tillsammans med en kader av djupingar i manchesterkavaj?
Berätta.
Varför sitter du med benen i kors? Vem vet? Inte du. Inte jag.
Sitter du och stickar en existensiell pläd av fårull? Mediterar du?
Smälter du din senaste kopp med grönt té? Vad vill du ådagalägga med detta beteende?

Och varje gång brukade Lisa svara med ett pillemariskt leende.
Hon sa: För att du sitter bredvid förstås…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0