KYCKLING PÅ FREDAG



På torsdag äts det ärtsoppa
på lördag är det fest
men fredag är ändå den dagen som
känns bäst
Ge mig då kyckling, det gillar jag mest

Kyckling på fredag det enda jag vill ha
kyckling på fredag då mår man riktigt bra
kyckling på fredag
vad var det jag sa?
Jag vill ha fredag idag...

Till lika delar beroende på den massiva lanseringen via tv-reklamen som genom muntlig tradering i efterhand, framstår nu Kronfågels reklamklassiker från mitten av 90-talet som en stark och gravitetisk del av den svenska folksjälen.

Texten anspelar självklart på varje svensks inneboende längtan efter helg och ledighet, mestadels förkroppsligat i begreppet "fredagsmys" , en företeelse som befäster själva sinnebilden av det svenska folkhemmet.
Först en vecka med hårt arbete och skarpa insatser av alla, sedan gemensam utdelning och utjämning av arbetets resultat, varpå vi med Luthers välsignelse får möjlighet att koppla av tillsammans i en kollektiv förlösning.
"Fredag är ändå den dagen som känns bäst"...

Alla kan arrangera fredagsmys; hög som låg.
Statsministern har fredagsmys hemma (något han med en suck av lättnad yppat i intervjusammanhang) på samma sätt som den fattigaste av lokalvårdare lyckas unna sig en fredagskväll med grillad kyckling, pommes frites och Doobidoo.
Det är en svensk tradition av samma dignitet som ärtsoppan på torsdagarna eller kungens utdelning av fanor till scoutkåren Bävern i Åmsele på nationaldagen.

Något kycklingindustrin var snabba att anamma i den discoglittriga reklamfilmen om fryst kyckling.
Egentligen är ju fryst kyckling något ganska osexigt.
Alla som någon gång hört låten "Kyckling på fredag" slår snabbt såna tankar ur hågen.
Kyckling är rytm, kyckling är svett, kyckling är åtråhet och frihet.

Kyckling är framförallt en förhärdad känsla av glädje.

Man skall känna sig lycklig och utvald om någon ringer till en och säger: "Hej det är jag. Jo, jag tänkte...vill du komma över till mig och äta lite kyckling? Jag menar...det är ju fredag..."

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej! Vet du om det finns någon dansbands låt som handlar om någon som heter frida? snälla svara för jag behöver verkligen veta! :)

2008-10-16 @ 20:11:13
Postat av: Rimbloggen

Matilda: Dessvärre sträcker sig ej min dansbandskunskap så pass långt att jag med säkerhet kan peka ut någon låt med titeln Frida men jag drar mig aldrig från att spekulera. Om den finns den där låten går den säkert så här:

"Åh, lilla Frida

låt mig sluta lida

vi har gått så länge du och jag

här

sida vid sida

Åh Åh Åh Frida

Ge mig ett svar

på frågan som jag har..."

2008-10-16 @ 22:25:27
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Hej:) Sitter du också hemma? Eller har du dragit till bloggalan? :)

2008-10-16 @ 22:28:52
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Daniel

Kyckling på Frida?

2012-03-30 @ 11:35:26
Postat av: Rimbloggen

@Daniel: Frida? Är det han, hon eller hen? Troligen hen...

2012-03-30 @ 15:57:53
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0