NÄSTA WEEKEND



Det blev så tomt sen vi skildes igår
Å jag vet du är långt bort härifrån
Jag har mitt jobb stämplar in stämplar ut
Skriver brev å jag tar telefon

Men all din kärlek den lever i mig
Veckan verkar så lång tills
jag träffar dig

Nästa weekend är vi hos varandra
Nästa weekend
Vad jag längtar väntar varje dag på
Nästa weekend
Regn som sol spelar ingen roll
Vi har varann ändå
Men nästa weekend låter jag dig aldrig gå
Åh-åh, Åh-åh....

Känslan av längtan, övergivenhet och tomhet kan driva oss människor till vansinne.
Men samtidigt som saknaden slår rot inom oss, känns det emellertid som en lättnad då vi tänker på att vi trots allt har någonting att längta till.

Har jag läst på baksidan av ett paket Cornflakes. Nåväl.

Innan själva analysen blossar upp, kommer nu ett viktigt men i sammanhanget aningen sällsamt avslöjande:
Det är faktiskt Uffe Persson som syns i den spirituella inspelningen från YouTube ovan.
Vi kan därmed avfärda alla rykten som gör gällande att det skulle röra sig om Jim Carrey, imiterande en deformerad uggla.
Inte heller är det Brolle Jr eller Martin Stenmarck. Utan Uffe Persson. Med sin väl inövade koreografi.
Om Elvis var The King Of Rock, Springsteen kallas The Boss och Frank Sinatra Old Blue Eyes verkar det som om Uffe Persson vill kallas Mr Whiplash. Troligen har han sett Little Richard göra "the duck" både en och två gånger och tänkt att man kanske skulle prova. Grejen är dock att det är benen man skall sprattla med, inte halsen...

Vet du inte vem han var? Då har du inte hängt med. Uffe Persson regerade de svenska hitlistorna under några svettigt intensiva veckor under försommaren 1988.
Efter braksuccén med Nästa Wekend i Melodifestivalen detta år (han slutade på delad sjundeplats, Tommy Körberg och Py Bäckman fick en marginellt större braksuccé med ett alster som handlade om urban upplysning) skördade Persson gigantiska framgångar.

Kulmen kom med en gammal coverlåt; Young Girl, som den 11 juni 1988 var STÖRRE och MER POPULÄR är västkustrockarna i Toto - vad sägs om denna merit?
Trackslistan låg Toto på plats 8 med sin låt Pamela, medan Persson drog hem sjundeplatsen med Young Girl. .
Dessvärre gjorde Tracks ett sommaruppehåll veckan därpå, man kan ju bara gissa sig till hur mycket smisk Toto fick av den mentometerutrustade publiken i Sommartoppen den 18 juni.
Någon som minns?

Kommentarer
Postat av: Ozjeppe

Meeen gud, du har grävt upp ett lik jag trodde var för evigt ruttnande i sin grav! Jag hade verkligen förträngt detta framträdande som ALLA hemma i soffan garvade läppen av sig åt och drev med för 20 år sen... "Åh åh, åh åh"! Tack!

2008-09-11 @ 17:21:27
URL: http://ozjeppe.blogspot.com
Postat av: Rimbloggen

Perssons mimik är oslagbar. Jag har skrattat hela veckan åt hans huvud som juckar medan han sjunger "åh åh, åh ååååå åh..."

Musiken i sig är ändå ganska skön, låten kanske blir ok med engelsk text. Kanske hade Lasse Holm önskat sig en engelsk text men så fick det inte gå till i Melodifestivalsammanhang. Det hade exempelvis passat bättre om man sjöng "Nu till helgen" istället för detta otyg, att blanda engelska med svenska. Fast å andra sidan är ju "weekend" ett ganska typiskt 80-talsord i Sverige.

2008-09-11 @ 19:07:34
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0