CAN BE FOUND IN TENNISBALLS



Water is good for your health
water is good for your body
and you can drink it with lime and with lemon
or drink it pure

Water can turn into snow
water can turn into icecubes
and in the air that you breath there is water
that might turn into fog

Water can be found in waterfalls
water can be found in tennisballs

Water can be found in orchids
water can be found in you
in your lips


Jag är medveten om att det är en modest önskan.

Likväl hävdar jag styvsint att jag som lyssnare allra mest uppskattar poptexter som snabbt går att förstå.
Poplyrik där innebörden inte finns nerbäddad i en textmässigt bomullsliknande sörja av rosa elefanter i koffertsås eller håriga, stentvättade luftmadrasser från Galapagos.


Nä, hellre då raka puckar, skarpa iakttagelser, ögonblicksbilder lika flagranta och självklara som ett piskande regn på midsommarafton.

Som de hårfagra gossarna i Poison när de sjöng Your mama don't dance and your daddy don't rock´n´roll.

Eller Roxettes oomtvistade listetta på förståelsetoppen: and I go lalalalala...she's got the look.

Inga krusiduller, inget pretentiöst bildspråk. Bara allsidiga fakta och självklarheter


Med detta sagt känns det fullständigt befriande att se texten till svenska Eggstones låt Water.

Här behöver man synnerligen inte anstränga sina hjärnmuskler.

Har man blott en gång vaknat upp kallsvettig och på grund av just denna belägenhet undrat över hur det här med vatten funkar, kan man genom Eggstones försorg reda ut alla frågetecken.

Vatten finns nämligen överallt.

Också i tennisbollar.

Just med tanke på detta är det förvånande att inte Roger Federer och gänget i sin vila mellan två set helt sonika tar tag i en tennisboll, pressar ihop den och låter vattnet från bollen svalka den svettiga pannan.

Det har åtminstone jag aldrig sett dem göra.


Å andra sidan tror jag knappt att jag sett Eggstone heller.

En erfarenhet jag delar med den stora majoriteten av svenska folket.

Kanske fanns de aldrig på riktigt. De kanske bara fanns i våra drömmar.

Eventuellt är Eggstone lika verkliga som rosa elefanter i koffertsås eller håriga, stentvättade luftmadrasser på Galapagos...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0