MATZ OCH HANS VÄNNER ÖNSKAR GOD JUL



Var är alla ansikten
som jag kände förut?
Tänk om livet vänder igen
Där i skolan gör jag debut
Tiden kommer, tiden går
Nu jag hälsar till alla
Som minns våra lekande år
Julen får mina tårar att falla
Jag önskar, jag önskar
En riktigt god jul till mina vänner
Jag önskar, jag önskar en riktigt god jul
Till er alla från mig


Det finns få saker som känns så äkta och så ärliga som när en dansbandssångare tillönskar dig en riktigt god jul. Man vet att det kommer direkt från hjärtat.
Här är det de små lustigkurrarna i Matz Bladhs som samlat all den förtretliga frustration man som kringflackande smörsångare kan känna över tidens gång.

I texten längtar man sig (som så ofta i julmusik) tillbaka till den svunna tid då det ekologiska smöret kärnades i hemmet, de KRAV-märkta ljusen stöpte sig själva och dragspelsremmen stillsamt gnagde sig in i ryggköttet på mor, då hon om kvällarna plockade upp instrumentet för att riva av en kristen evergreen.

När jag var liten hade jag starka misstankar om att hela världen varit svart-vit fram till 1970 eftersom alla tv-program från förr som visades (inte minst i juletid) alltid var svart-vita.

På samma sätt tänker jag mig att medlemmarna i Matz Bladhs ser på dåtiden som vore den tecknad av Elsa Beskow eller Carl Larsson.
Som om man på allvar gick omkring i en kolorerad värld med skarpa linjer i kanterna, konturer fastkletade utmed människor och allehanda ting.
I mitten stod en julgran vars ljus man inte kunde se, de framkom enbart som en dimmig klutt färg, som en smörad lins, eller som ett technicolorfilmat LSD-rus från Easy Rider.

Därmed menar jag inte att förringa Matz Bladhs idylliska barndom, det var säkert så som sångaren beskriver det. Lite tecknat. Mycket lek. ”Våra lekande år”, som bandet uttrycker det.

Märkligt nog är detta en nyskriven dansbandsjullåt där faktiskt texten förmodas vara det centrala.
Sångaren vill verkligen få ut ett budskap. Något som kanske avspeglar sig i den något svajiga melodin som kan framstå som aningen ofokuserad men som just därigenom släpper fram texten på ett väldigt fint sätt.

Denna text kan fungera som något av en lättfärdig hälsning till gamla bekanta eller ett instruktivt testamente om du så vill (jämför gärna med Terry Jacks Seasons In The Sun).
Åren har gått, kvar finns bara minnen men dessa är så mycket skönare. Nu vill (så här på ålderns höst) sångaren ta tillfället i akt att önska en riktigt god jul till alla sina vänner.
De som inte är hans vänner, kan heller inte räkna med någon julhälsning. De får stå sitt kast.

På samma sätt vill Rimbloggen tacka alla mina besökare för det gångna året och önska en riktigt God jul och ett Gott Nytt År.
De personer som inte besöker den här bloggen tänker jag däremot inte hälsa till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0