EN EXPLOSION - BANG! BANG!



Men jag är rädd att jag redan nu är förlorad
Du är fin och du är så nära mig
Okej kvällens kavaljer är just korad
Kom så ska jag dansa bara för dig

Bang en explosion bang bang
Jag vet det bara smäller till
Bang bang bang så fort du är i närheten
Kan du få mig dit du vill
Bang en explosion bang bang
Ett stort fyrverkeri för mig
Bang bang bang slår gnistor i hjärtat mitt
Å jag tänder till på dig

En våldsam beslutsamhet, en stark oräddhet parad med en grandios förmåga att ständigt hyvla sin stilistik till fulländning, var något av det som präglade journalisten Barbro Alving när det begav sig.
Just i år är det 100 år sedan hon föddes.
Tillsammans med bl.a Marianne Höök, Anette Kullenberg och Kajsa Mellgren var Alving helt klart en av de kvinnliga journalister som under 1900-talet tydligast kunde levandegöra omvärlden för en svensk publik.
Som reporter var Alving närmast oöverträffad i sitt sätt att krypa in under skinnet på människor och företeelser.
Under sin storhetstid, i mitten av 50-talet, behärskade och förfinade Alving alla de egenskaper som Alice Bah saknar.
Lyhördhet och ackuratess i intervjusituationer och en sällsam finurlighet i utrycksmedlen, Barbro Alving var en erkänd stilist med en giftig och fruktad penna, helt olik exempelvis Lasse AnrellAftonbladet.

Hon skrev ett stort antal kåserier och resereportage, bland annat bevakade hon OS i Berlin, spanska inbördeskriget och finska vinterkriget, till skillnad från journalisten Peter Siepen som mest bevakat klädbutiker i Berlin, spanska solkusten och finska vinterbadare för När & Fjärrans räkning.

Det finns däremot likheter mellan Alving och Marit Paulsen, såtillvida att Alving publicerade sig under pseudonymen "Kärringen mot strömmen".
Sedermera blev hon känd för en annan pseudonym; nämligen Bang och det var denna som den norskättade schlagersmurfen Haakon Pedersen sjöng om i Melodifestivalen 1988.
För att högtidlighålla Bangs 80-årsjubileum som skulle ske året därpå gav han oss låten Bang! En explosion.
Alving var på tapeten vid denna tid, eftersom hon avlidit två år tidigare.
Hade hon fått leva, kunnat lyssna på denna hyllning och sedan sett texten framför sig, skulle hon säkerligen varit framme med rödpennan.
Och vem skulle kunna klandra henne för det?



>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Haakon Pedersen Nattens Drottning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0