JAG VILL HELLRE TILL ÖSTERLEN



Jag kommer ihåg en kväll i Chicago
i den farliga delen av stan
Jag satt på en bar med mitt ensamma hjärta
och snacka med Joe, min kumpan
Det kändes som slutet var nära
och jag visste att timman var sen
om jag dör vill jag inte till himlen
jag vill hellre till Österlen

Visst kan vi ser hur han sitter där i Chicago, Danne Stråhed.
Just i den farliga delen av stan.
Det många har en förmåga att glömma bort är just att svenska dansbandsmusiker instinktivt ofta beger sig till den farliga delen av stan, och detta gäller generellt alla städer de besöker.
Ofta stannar de turnébussen utmed vägkanten i säg...Huskvarna...och brukar då rulla ner fönsterrutan och fråga första bästa rullator-russin om vägen till "den farliga delen av stan".
Detta brukar sedan bli platsen för kvällens uppträdande.

Ovanstående onani i lokalpatriotism heter Om himlen och Österlen och skrevs av en man vid namn Mikael Saxell.
Det är alltså honom vi har att tacka för det vederkvickande rimmet "solnedgång" - "bostadsrättsbalkong"
Låten finns i en mängd versioner, bl.a med Lasse Stefanz och som här ovan; Danne Stråhed, tidigare medlem av Wizex
och ständig ambassadör för allt möjligt skånskt.
Hans emfas för det sydliga landskapet kommer förutom i denna låt till uttryck i så bastanta hitlåtar som "När en flicka talar skånska", "Jazz till grisatass", "Rulla din senap i skymningen", "Glimmingehus of the rising sun", "En rullebör, mon coeur", "Sommardäcken glider på slätten", "Vill du smaga min spettekaga?" och den regelrätta kioskvältaren "Mary-Lee från Sösdala".

Vad kan jag mer berätta om Danne Stråhed.
Just det. En sak till.
Han brukar bära basker.
Det hade sällan Jaques Brel.
Men så var han ju inte heller fransman utan född i Bryssel.

>>>>>>>>>Relaterade rim: Hasse "Kvinnaböske" Andersson Arrendatorns klagan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0