EN RIKTIG BOM



Jag har alltid trott att kärlek kommer från noveller
någonting som veckotidningar har hittat på
vänskap är nog bra men det finns det som högre smäller
detta börjar jag nu att förstå

Det sa bom bom
och plötsligt var jag kär
det sa bom bom
ja, bara sisådär
det sa bom, bom, bom
som om åskan slagit ner
och dina kyssar smakar bara mer och mer

Detta borde utredas, jag kräver en förklaring
jag är helt förändrad sen den dag jag mötte dig
det kom hastigt på och inte fick jag någon varning
ingen har berättat sånt för mig

Lagom till skidskyttetävlingarna i Vinter-OS i Vancouver 2010 kommer här det gamla dansbandet Schytts med en förlamande elitistisk kärleksvisa som förvisso svänger duktigt men eventuellt utestänger de människor i landet som ännu inte upplevt kärlek.

Det bärande budskapet i texten kan således kännas lite uteslutande och akademiskt men detta förtar inte helhetsupplevelsen av att Schytts sannerligen behärskar ämnet och också gör sitt bästa för att mångfaldiga upplevelsen av kärlekens krumsprång, förvillelser och förväntnigar.

Frågan är väl bara hur den akademiska världen ställer sig till texten.
I den ändå tämligen voluminösa forskning kring svensk dansbandsmusik som hittills mer eller mindre av en slump blottlagts i offentlighet, finns idag ytterst få omnämnanden om dansbandet Schytts som kulturbärare och lyriker.
I en avhandling publicerad 1984 av en docent Geidar Bollonheim beskrivs låten i relativt flyktiga ordalag; författaren uppehåller sig enbart temporärt kring bandets oförmedlade förmåga att rimma "förklaring" med "varning", ett allt annat än prediktivt förfarande, menar han.

Bollonheim skriver:

"Det första ordet har en alltför ljus klangfärg, det andra är mustigt mörkare, och det uttrycker mera suggestivt hur mörkret väller fram och höljer in dalarna."

Det skall bli intressant att se hur texten kommer att lyftas fram (alternativt sablas ned) när den Stora Boken Om Svenska Dansband kommer ut. Boken som är ett rent beställningsverk av Svenska Akademien.
Möjligen kommer den akademiledamot vars uppgift det blir att analysera Schytts samlade låtskatt (troligen går uppdraget till Peter Englund) att totalt missa bandets storhet och elegans och racka ner på konstnärernas alldaglighet och vardaglighet.

Det kan - i värsta fall - bli så att den samlade expertisen inom populärvetenskap finner bandets texter precis lika behövliga som ett rattlås i en skrotbil.

>>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Schytts (m.fl) Vad har du under blusen, Rut?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0