EN SKÖN HIGHWAY-FEELING



Rosa lack och kromad list i '59 års modell
Jag öser på för fullt i stan som en 50-talsrebell
Jag sveper över landsvägar ja jag
sveper genom natten
Och tar det cool till Clarion's sound med en
säker hand på ratten.

Sommarnatt, när jag svävar fram i mörkret, aha
Sommarnatt, ger en skön highway feelin.
Sommarnatt, när jag glider fram på gatan, aha
Sommarnatt i min jättemaskin.

Ovanstående drapa vördnadsvärt maskerad till samtidspoem kan vara svår att ta till sig om man inte sitter inne med vissa förkunskaper i ämnen som landsort, sommarkvällscruising, amerikansk bilindustri och inavel.

Exempelvis är det en vräkig bil som killarna i det numera ärligtvis kultförklarade bandet Snowstorm sjunger om när de talar om ”rosa lack och kromad list”.
En del kulturella bedömare har stundtals trott att det handlat om någon förslagen uppkomling inom Hollywoodsocieteten vars fascination för nagellack enbart överträffas av intresset för glansig heminredning från 50-talet.

Somliga har tolkat James Dean och den amerikanska drömmen som varande föremål för textens lite mer rebelliska inslag medan åtskilliga andra velat läsa in referenser till Jack Kerouacs banbrytande beatnikverk På drift. Även Charles Bukowski har nämnts som inspiration till texten.
Det som dessa koftbärande sherrydrickare i birkenstock helt råkat missa är dock låtens verkliga kraft, lust och espri; ja, själva essensen av det som texten vill förmedla.

Nämligen att det hela handlar om sol, bilar, fylla och kopulation.
Inte nödvändigtvis i just den ordningen.

>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Kenneth & The Knutters En riktig man



Kommentarer
Postat av: Charlotte

Jaaaaa... visst!!! Inget slår BMW Z3!!! Kanonbil och hur snygg som helst!!! Varför har du ingen bild på den??? Kraaaaamiz

2010-08-01 @ 01:19:31
Postat av: Rimbloggen

Charlotte: Eftersom detta inte huvudsakligen är någon bilblogg ;)

2010-08-12 @ 00:47:57
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0