VEM BLIR FULL PÅ ALKHOLFRI ÖL?



Tja…den här låten går ut till alla fjortisar som typ springer omkring där ute och, fan…
Hej jag är en fjortis på fjorton vårar
Pressar i stort sett hela dagen vid Lunar
Väger cirka två gram men måste ändå banta
Blir det äcklig mat så äter jag pommes och dricker Fanta
När jag har polare hemma så flippar jag på mamma, även utan anledning
Trycker ner dock kläder under BH:n så att brösten ska se större ut utifrån
Vem blir full på alkoholfri öl?
Vem visar magen fast det är snö?
Jo jag, för jag är en fjortis
För jag är en fjortis
Vem tjuter för ett VG på ett prov?
Vem är mer fjortis än vad ni än tror?
Jo jag, för jag är en fjortis
För jag är en fjortis

Det vilar för närvarande en svag doft av rosa tuggummi här inne.
Anledningen är lika självklar som en eftermiddagsskur på midsommarafton.
Det rör sig nämligen om Shabos diskbänksrealistiska och nakna skildring av vardagligt fjortisliv – en subkultur ofta förbisedd och stundtals helt negligerad av vedertagen forskning och utlämnad helt åt det fåtal patafysiska lärosäten som haft uthållighet nog att engagera sig i ämnet.

Shabos elementära genomgång skissar dock snabbt upp grunderna för vårt inre. En fjortis ”pressar hela dagen på Lunar”, där en klargörande fotnot eventuellt kan komma till pass för den del av publiken som hade den dåliga smaken att födas innan 1995.
Lunar skall uttydas som Lunarstorm, en i dag uppenbart avsomnad (av lätt insedda skäl) raggningsplats för gubbsjuka snuskhumrar som på ett digitalt sätt kunde knyta kontakter med minderåriga genom att påstå att de inte alls hette Bengt-Göran och var 51 år, utan Sebbe och hade för vana att bära en keps bakochfram samt skejta i den närbelägna parken.
Keps skall i detta avseende syfta på en huvudbonad medan skejta handlar om en form av väldigt rapid förflyttning; gärna nedför en backe eller uppför en ramp. Eventuellt har du stött på ordet ”rullbräda” i Bra Böckers årsbok anno 1978.

Vidare lär vi oss att en fjortis blir full på alkoholfri öl (en bedrift i sig men detta skall troligen tolkas ironiskt då det inte är själva alkoholmängden i sig som är det intressanta i detta sammanhang, utan den sociala kontext i vilken inmundigandet av öl kretsar. Det handlar om vilka signaler en festande fjortis sänder till sin omgivning).

Nytt för mig var dock det här med kläder som stoppas ner i en BH för att – som Shabo skaldar – ”brösten skall se större ut utifrån…”
Jag trodde det var insidan av BH:n som fjortisen ville rikta uppmärksamheten mot…

Om vi slutligen skall konkludera omdömena kring Shabos egentliga textinsats i sin så flagrant initierade konstyttring, blir det två höjda ögonbryn och en krypande känsla av magsyra som stiger upp mot struphuvudet.
Det finns trots allt en del bitar man skulle kunna ha slipat en aning för formens skull.
Han skall dock ha klara pluspoäng för sin avståndstagande hållning gentemot fenomenet fjortisar, ett ämne som sammantaget känns nästan exakt lika festligt som en avstämning i ICA Maxis självscanningskassa.

Kommentarer
Postat av: shabo

hehe shit det dära var mycket skrivet !

dock fett konstiga ord som ja inte kunde få in i skallen men =)



kul att någon lyssnar :)

2010-06-01 @ 01:55:54
Postat av: Rimbloggen

Kul att du hittat hit; Shabo.

Jo, det är många ord. Skulle nog vara svårt att rappa fram min text...

2010-06-01 @ 18:28:11
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0