NU ÄR VI PÅ VÄG

Ta min hand
jag bär på en längtan
följer dig i skymningen
Jag vill gå med dig
genom livet
bara du och jag för
kärleken
Nu är vi på väg
Jag finns här för dig
Du går här bredvid
och ler mot mig
Nu är vi på väg
tillsammans igen
Ja, vi är på väg
mot kärleken

Det finns en del saker man bara inte gör. Man går exempelvis inte fram till ett nyblivet föräldrapar som tagit med sig sin nyfödde son på premiärpromenad, tittar ner i vagnen och säger: -Jaha...det var minsann en ful liten rackare.
På samma sätt kan man inte omedelbart avpollettera de bägge musikskaparna Jörgen Anderssons och Jörgen Perssons låt Vi är på väg som något anomalt exempel på dansbandslyrik. Detta må ha varit duons anspråkslösa förstlingsverk i de stora sammanhangen men dessa Höganäs motsvarigheter till The Glimmer Twins har en lång historia av briljant musicerande bakom sig. Jörgen & Jörgen debuterade redan i småskoleåldern genom att framföra All Along The Watchtower på kazoo, något som väckte stor munterhet i den nordvästskånska keramikmetropolen.
Det sägenomsusade bidraget som citeras här ovan framfördes av dansbandet Martys (källor saknas gällande det envisa ryktet att pluppögonskådisen Marty Feldman skulle ha inspirerat till namnet) och blev direkt en stor framgång, på samma sätt som Mercedes skördade så stora framgångar i media med sin A-klass 1997.
Bandet har en trogen publik med en viss redobogenhet att hemfalla åt smått sexistiska kommentarer.
Youtube kommenteras förslagsvis sångerskan Sussie Rhodin med orden:
"Sussie va porrig på den tiden ser vi :)"

Texten - som berättas utifrån perspektivet av en labil människa som tvångsintagits för vård - berör de viktiga sakerna i livet.
Hur det skymmer på kvällen, hur vårdaren leder berättaren hemåt igen och samtidigt kan kosta på sig att le en smula eftersom arbetspasset snart är slut och det ligger en oöppnad DVD-box med hela första säsongen av Mad Men hemma på soffbordet och bara väntar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0