KOKO SOM EN GÖK

När vårsolen lyckligt nu lyser,
det brinner i hjärta och spis.
En huggare är jag som myser
precis som min katt och min gris.
Jag sitter här ensam och snusar
och läser en äktenskapsspalt.
De orden mig genast berusar,
jag tror att hon ren är mitt allt.

Gulli-Gullan, koko som en gök,
jag bjuder dig två rum och kök.
Kom älskling, och gör ett försök
i mina två rum och kök.

Hon skriver om allt vad hon äger,
om dygden finns många besked.
Blott femtio kilo hon väger,
hon måste nog matas med sked.
Hon trivs med att stöka vid spisen,
men vill ej ha make med snus.
För kyssar jag offrar väl prisen
när lyckan drar in i mitt hus.

När man på en otyglat sätt rafistulerar runt bland de allra mest glänsande guldkornen i den oförlikneliga, svenska sång- och visskatten, är det nästan fullkomligt ogörligt att inte stanna kvar en stund vid Bengt Djupbäck alias Jokkmokks-Jokke, den djupsinninge artist som inte bara var kusligt porträttlik Aftonbladets Helle Klein, utan även under sin vägröjande levnad delade hennes intresse för den religiösa mystiken.
Så mycket religiositet finner man kanske inte i Jokkes allra största listframgång, den vidunderliga Gulli-Gullan från 1963, om man inte samtidigt förutsätter att föremålet för Jokkes heta passionsbegär skulle vara ett andligt väsen. Det kan ju mycket väl också vara jungfru Maria han sjunger om.
Eller snarare en slags kammarjungfru, då det rör sig om en 50-kilos kvinna som "trivs med att stöka vid spisen".

Gulli-Gullan gavs alltså ut ett bra tag innan ensamma män i Norrlands inland hade kommit på idén att beställa hem fruntimmer från Baltikum. Istället är det via en "äktenskapsspalt" (varför ser man så sällan sådana idag?) som den snusande skogshuggaren först får upp intresset för damen i fråga.
Förälskelsen är ögonblicklig, Jokke berusas av hennes sätt att svänga sig med orden, som en 60-talsmotsvarighet till dagens kontaktsökande chattmaniker brister Bengt - i likhet med Nalle Puh - ut i en liten sångstump; här präglad av förförelse, hetta och passion.
Visserligen vet sångaren att det inte finns så mycket rent materiellt att erbjuda föremålet för åtrån (det rör sig i runda slängar om två rum, ett kök, en katt, en gris och en spis) men han vill ändå att hon gör ett försök.
Exakt vad hon skall försöka göra blir aldrig riktigt klarlagt men troligen handlar det om mat.

>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Thore Skogman Rökt gök med lök


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0